Eva R. Finstad (H): "Vil statsråden holde fast ved at kun nødvendig flytrafikk skal få trafikkere Gardermoen om natten og at kommersiell trafikk vil bli holdt på et minimum?"
Begrunnelse
I St.prp. nr. 90, s. 23, står det:
"Som påpekt i enkelte høringsuttalelser vil det bli flytrafikk om natten på den nye hovedflyplassen. Dette er en forutsetning for å imøtekomme behovet for en god avvikling av flytrafikken i Oslo-området. Kun 1-2 pst. av døgnets flybevegelser (eller 5-10 flybevegelser) antas å ville foregå mellom kl. 23.00 og kl. 06.00, og de fleste vil være ankomster."
Videre bekrefter statsråd Rønbeck 28.2.97 i Stortinget på et spørretimespørsmål:
"..at det vil bli foreslått en nattavgift, som også vil kunne påvirke flyselskapene når det gjelder spørsmålet om å trafikkere om natten".
I forslaget til Forskrift om flytrasèer for ny hovedflyplass på Gardermoen er økonomi og nattavgifter berørt to steder:
"1. I kapittel 3.2. s. 77 heter det under avsnitt Bedriftsøkonomi:
"Hvert ekstra fly som benytter flyplassen på natten bidrar til å dekke Luftfartsverkets kostnader ved å holde flyplassen åpen på natten. Dette gjennomgåes nærmere under avsn. 3.2.3".
I avsnitt 3.2.3 Økonomiske forhold (s. 79) heter det:
"Kostnadene for Luftfartsverket/OSL ved å holde Gardermoen åpen også kl. 00-06, vil ligge på et fast årlig beløp på omlag 30 millioner kr."
Videre senere i samme avsnitt:
"En har imidlertid grovt beregnet at det blir balanse mellom inntekter og utgifter ved 15-20 bevegelser pr. natt.""
Forslaget til Forskrift synes dermed å være i strid med det som regjeringen har uttalt i St.prp. nr. 90 og det statsråd Rønbeck har uttalt i Stortinget.