Abid Raja (V): Hvorfor har regjeringen foreslått å endre omregningen av IB vitnemål gjennom Samordna opptak på en slik måte at det kraftig svekker av oppnådde karakterer fra elever på IB utdanningen, og mener regjeringen at det er riktig å svekke verdsettelsen av IB elevenes læringsresultater og kvalifikasjoner?
Begrunnelse
I forbindelse med ny modell for omregning av karakterer for IB vitnemål har spørsmålsstiller fått en rekker henvendelser fra elever, lærere og skoleledere som er bekymret for konsekvensen av endringen. Norge var først i Norden og har hatt IB tilbud siden 1978. Begrunnelsen for disse etableringer er og har vært å kunne tiltrekke seg utenlandske investeringer, underlette for internasjonal mobilitet og rekruttering, men også å kunne tilby en alternativ opplæring for norske elever. Mens antallet IB elever rundt om i Europa og resten av verden har økt stadig kan Norske IB Skolers Forening (NIBS) konstatere at det har skjedd en stadig nedgang i elevtallet på IB i Norge. En nedgang som er direkte koblet til devalueringer av IB-elevers karakterer i de konverteringstabeller som presenteres av samordna opptak. Tilbakemeldingen fra NIBS er at innføring av ny konverteringstabell fra 2025 og det som oppleves som devaluering av kvalifikasjoner skaper usikkerhet og gjør at elever velger bort IB tilbudet.