Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:491 (2024-2025)
Innlevert: 26.11.2024
Sendt: 26.11.2024
Besvart: 03.12.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvordan kan hurtigbåtprogrammet bidra til flere fylkeskommunale nullutsleppshurtigbåter, og vil fylkeskommuner som søker nå kunne få en rask avklaring på om de er støtteberettiget via ordningen slik at de kan sende ut et nullutslippsanbud parallelt med søknadsprosessen?

Begrunnelse

Regjeringa dropper å innføre et nullutsleppskrav til hurtigbåter, inkludert kompensasjonsordning for fylkeskommunene, til tross for vedtak i Stortinget og signaler i regjeringsplattformen og høringsforslag. Regjeringa foreslår i stedet å styrke hurtigbåtprogrammet med 200 millioner kroner i form av økt tilsagnsfullmakt til Miljødirektoratet for 2025, slik at den totale rammen blir 240 mill. kr i 2025. Det er usikkerhet knyttet til hvordan ordningen vil fungere, og hvordan den vil bidra til flere nullutsleppshurtigbåter både blant fylkeskommuner, redere og leverandører.
Vestland fylkeskommune behandler i disse dager hurtigbåtanbudet mellom Bergen og Nordfjord, og usikkerhet rundt støtteberettigelse kan føre til at anbudet ikke blir utlyst med nullutslippskrav.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Regjeringen har i statsbudsjettet for 2025 foreslått å øke rammen til Hurtigbåtprogrammet fra 40 i 2024 til 240 mill. kroner. Før vi med sikkerhet kan si hvilke økonomiske og politiske føringer som skal gjelde for Hurtigbåtprogrammet i 2025, har vi måttet avvente Stortingets behandling av statsbudsjettet.

Alle fylkeskommuner og kommuner har mulighet til å motta støtte fra programmet. Miljødirektoratet vurderer søknadene. Blant disse er det i henhold til statsstøtteregelverket vilkår om at tilskuddet må være utløsende for beslutningen om å realisere prosjektet. Videre må prosjektet bidra til å kutte utslipp. Kostnadseffektivitet og bidrag til innovasjon kan vurderes. Fylkeskommuner som allerede har lyst ut anbud kan også søke om støtte. Disse vil bli vurdert etter samme kriterier.

Hurtigbåtprogrammet har støttet 21 prosjekter siden det ble etablert som en selvstendig ordning i 2019. Alle fylkeskommuner som har hurtigbåter i sitt fylke, har søkt og mottatt støtte. Det er gitt støtte til en rekke ulike prosjekter, både forprosjekter, utviklingsprosjekter og støtte til å dekke merkostnader ved valg av nullutslippsteknologi i kommende kontrakter.

De siste årene har flere fylkeskommuner søkt om å få dekket merkostnader ved nullutslipp i kommende kontrakter. Viken/Oslo (ved Ruter), Vestland fylkeskommune (ved Skyss) og Rogaland (ved Kolumbus) har for eksempel mottatt slik støtte. Støtten betales først ut etter at det er påløpt kostnader i prosjektene. Utbetalingen kan typisk skje mellom ett og fire år etter at tilsagnet er gitt.

Miljødirektoratet har planlagt 1-2 søknadsfrister i 2025, basert på regjeringens forslag for Hurtigbåtprogrammets økonomiske ramme på 240 mill. kroner. Miljødirektoratet vil imidlertid kunne gjøre nye vurderinger av hvor mange søknadsrunder som er nødvendige.

Miljødirektoratet vil normalt svare på søknadene 2-3 måneder etter søknadsfristen. Jeg vil også oppfordre fylkeskommuner som er usikre på hvordan ordningen kan omfatte konkrete prosjekter/anbudsprosesser til å ta kontakt med Miljødirektoratet direkte.

Regjeringens satsing på Hurtigbåtprogrammet i 2025-budsjettet er betydelig og vil kunne bidra til omstilling av flere samband, avhengig av hvilke prosjekter som søker tilskudd. Tilskuddene gjennom Hurtigbåtprogrammet vil kunne bidra til teknologiutvikling og lavere kostnader på sikt.