Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:455 (2024-2025)
Innlevert: 21.11.2024
Sendt: 22.11.2024
Til behandling

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil statsråden følge Sjøfartsdirektoratets anbefaling om å etablere et offentlig småbåtregister ved direktoratets avdeling i Bergen, vil departementet etablere et register plassert et annet sted eller lytter regjeringen til redningsselskapet som vil ha dette i egen regi, og hvordan vil eventuelt regjeringen kompensere Redningsselskapet for et potensielt inntektstap på 34,5 millioner kroner som kan svekke den maritime redningsberedskapen?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet fikk i februar 2023 i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å utrede om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister. Oppdraget var todelt. I del 1 vurderes det om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister, og hva som vil være en hensiktsmessig avgrensing av et slikt register. I del 2 vurderes innretning og plassering. Begge rapportene ble overlevert i september 2023. Sjøfartsdirektoratet anbefaler i delrapport 2 om fritidsbåtregister at:
• Registeret bør eies og driftes av det offentlige
• Registeret bør legges til Sjøfartsdirektoratet og samlokaliseres med skipsregisteret (NOR/NIS) i Bergen
• Redningsselskapet bør kompenseres for tapte inntekter for å unngå redusert sjøredningstjeneste
Sentrale argumenter:
• Registerføring har tradisjonelt vært en statlig oppgave
• En offentlig aktør kan ha et langsiktig, nøytralt perspektiv
• Samlokalisering med eksisterende fagmiljø gir effektivitetsgevinster
• Tilsvarende løsning er valgt i våre naboland
• Redningsselskapet risikerer å miste inntekter på 34,5 millioner kr årlig
Praktisk gjennomføring:
• Gebyrfinansiert med årsgebyr rundt 200 kr
• Foreslåtte gebyrer:
o Nyregistrering: 460 kr
o Omregistrering: 230 kr
o Nye ID-merker: 175 kr
• Enkel digital registreringsløsning
• Overgangsperiode for implementering
• Sanksjonsmuligheter ved manglende registrering
Viktige forutsetninger:
• God brukervennlighet i registreringsløsningen
• Effektiv deling av data med relevante aktører
• Tydelige krav til dokumentasjon ved registrering
• Balanse mellom kontroll og brukervennlighet
• Gode rutiner for oppdatering av register
Utredningen inneholder også et detaljert lovforslag for å regulere registeret, samt forslag til endringer i eksisterende lovverk.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig