Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:454 (2024-2025)
Innlevert: 21.11.2024
Sendt: 22.11.2024
Til behandling

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil statsråden følge Sjøfartsdirektoratets anbefaling om obligatorisk registreringsplikt for alle næringsfartøy under 15 meter og fritidsfartøy ned til 4,5 meter, og når planlegger regjeringen å fremme nødvendige lovendringer for å få på plass et småbåtregister som kan styrke sjøsikkerheten og redusere miljøkriminalitet?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet fikk i februar 2023 i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å utrede om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister. Oppdraget var todelt. I del 1 vurderes det om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister, og hva som vil være en hensiktsmessig avgrensing av et slikt register. I del 2 vurderes innretning og plassering.

Begge rapportene ble overlevert i september 2023.
Sjøfartsdirektoratet anbefaler i delrapport 1 å innføre obligatorisk registreringsplikt for:
- Alle næringsfartøy under 15 meter
- Fritidsfartøy ned til 4,5 meter
- Fritidsfartøy under 4,5 meter med motor over 25 HK/19 kW
Bakgrunnen for dette og problemer som skal løses er:
- Manglende oversikt over fartøy under 15 meter
- Kostbare redningsaksjoner for drivende/forlatte båter
- Utfordringer med tilsyn og sikkerhet
- Miljøproblemer med dumping av båter
- Kriminalitet og forsikringssvindel
- Manglende mulighet for pantefinansiering av mindre båter

Foreslåtte løsninger i rapporten:
- Etablere et nytt småbåtregister
- Senke grensen for frivillig registrering i NOR fra 7 til 4,5 meter
- Båteiere kan velge mellom registrering i:
- NOR (realregister med pantmulighet)
- Det nye småbåtregisteret (enklere register)
- Gebyrfinansiering av registeret
- Merkeplikt for fartøy som faller utenfor registreringsplikten

Positive effekter av et slikt register:
- Bedre sjøsikkerhet og mer effektive redningsaksjoner
- Enklere å bekjempe kriminalitet
- Bedre miljøoversikt og kontroll
- Mulighet for pantefinansiering av flere båter
- Bedre forsikringsmuligheter

Kostnader ved et nytt register:
- Utviklings- og driftskostnader for register
- Saksbehandlingskostnader
- Gebyr for båteiere
- Administrative kostnader for kontroll og håndheving

Direktoratet konkluderer med at nytten vil overstige kostnadene, og at de fleste berørte parter er positive til forslaget.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig