Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Togkapasiteten på Drammensbanen er sterkt presset, som gjør at Brakerøya stasjon i Drammen ikke oppnår målet om fire stopp i timen i 2025. Samtidig sliter kollektivtrafikken økonomisk, og veikapasiteten mot Oslo er sprengt.
Hva vil statsråden gjøre for at det kommer fire stopp i timen på Brakerøya togstasjon når ruteplanen for 2026 planlegges, og kan det i sammenheng med dette være aktuelt å fremskynde forhandlinger om byvekstavtale for Buskerudbyen tidligere enn 2030 med hensyn til de trafikale problemene i distriktet?
Begrunnelse
Innflyttingen i det nye sykehuset i Drammen starter i 2025. I planleggingen av trafikkavviklingen rundt det nye sykehusområdet og den planlagte Helseparken på Brakerøya, har det vært en forutsetning at det skulle komme fire stopp i timen. Nå ble det nylig klart at Jernbanedirektoratet ikke finner rom for dette i ruteplan for 2025, og viderefører to stopp i timen. Veikapasiteten i Drammen sentrum og på E18 er allerede sprengt.
Ønsket fra Buskerud fylkeskommune og kommunene i Buskerudby-samarbeidet er å øke togkapasiteten så flere kan reise med tog til og fra det nye sykehusområdet, så kapasitet på veiene også kan frigjøres.
Samtidig har det blitt gjort klart at det ikke er aktuelt med forhandlinger om byvekstavtale fra regjeringens side før 2030. Dette byr på ytterligere problemer i et sterkt trafikkert område, og i en region som er i stor utvikling med behov for bedre transportløsninger.
Buskerudbyens rapport viser at det er mulig å utnytte kapasiteten på Drammensbanen bedre enn i dag(https://www.google.com/url?q=https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2024/10/Rapport-Okt-frekvens-Drammen-Kongsberg-7.3.2024.pdf&sa=D&source=docs&ust=1732192549989493&usg=AOvVaw0VkYheHqqzAzlQNdSXLKnn). Det er et stort samfunnsøkonomisk og markedspotensial i å øke kapasitet på denne strekningen, og utredningen viser at det er fullt mulig å doble antall regiontogavganger med en halvtimes frekvens på strekningen mellom Drammen og Kongsberg i rush-tiden, og halvtimes frekvens mellom Drammen og Hokksund uten konsekvenser for fjerntog og godstog. Det nye sykehuset på Brakerøya i Drammen vil bli den største arbeidsplassen i regionen med 5000 ansatte, og det planlegges for 2000 nye mennesker til industriarbeidsplasser i Kongsberg. I tillegg er det mange pendlere i Drammen som trenger et bedre togtilbud.
Sett i lys av dette, er et sterkt behov for å styrke togkapasiteten på strekningen, og MDG mener at samferdselsminister må gå i dialog med Jernbanedirektoratet for å sikre at det blir fire stopp i timen på Brakerøya senest fra 2026, og at det investeres i jernbanestrekningen så kapasiteten kan øke.