Kathy Lie (SV): Andelen solgte fairtrade-produkter i Norge er langt lavere enn land som for eksempel Sverige og Sveits.
Hva vil statsråden gjøre for å bidra til mer bærekraftige verdikjeder og økt ande solgte Fairtrade-produkter i Norge, og hvilket kapitel og post ville vært naturlig å legge inn et eventuelt tilskudd til Fairtrade Norge under BFD sitt budsjettområde?
Begrunnelse
Alt blir dyrere, men bønder i det globale sør som produserer jordbruksvarer sitter igjen med stadig mindre. I en artikkel i The Guardian utgitt 22. januar 2023 refereres det til at på 1970-tallet utgjorde prisen på selve kakaoen 50 prosent av hva en sjokoladeplate kostet. I dag får kakaobonden 6 prosent av hva sjokoladen er solgt for. Samme situasjon finner vi for kaffe; mens prisen til forbrukere har økt, har prisen kaffebonden får gått ned over de siste tiårene. Økte kostnader og prispress gjør at svært mange bønder globalt ikke har råd til basale behov som helse, utdanning og næringsrik mat. Prispresset har også bidratt til barnearbeid og avskoging, på tross av politiske ønsker om det motsatte. Levelønn og leveinntekt - en tilstrekkelig inntekt til å ha råd til en anstendig levestandard for alle husstandsmedlemmer, er definert som en menneskerettighet og også tatt inn i åpenhetsloven, noe som forplikter både næringslivet og offentlig sektor i Norge. Fairtrade er en sertifiseringsordning som jobber for anstendig betaling for bønder og arbeidere samt ivaretagelse miljø og menneskerettigheter. Dessverre ligger Norge langt bak vårt naboland Sverige når det gjelder andel solgte Fairtrade-produkter. I Norge er 3.6% av all kaffen som blir solgt Fairtrade, i Sverige er andelen 10%. Ser vi andelen solgte roser er det i Norge 5.3% Fairtrade, mens det i Sverige er hele 64%. Dersom vi skal klare å øke andelen trengs det en større satsing på informasjon ut til forbrukere og aktører i Norge. Stiftelsen miljømerking i Norge har en post på statsbudsjettet, kapitel 862 i BFD sitt budsjett, og i forslag til statsbudsjett for 2025 er det foreslått over 17 millioner kroner til driften av merkeordningen. Fairtrade Norge har bedt om 4 millioner årlig. I stortingsflertallets innstilling til utenriksdelen av statsbudsjettet for 2024 ble det bevilget 234,5 millioner kroner til «bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel». Det ble presisert, under denne posten, at pengene særlig «skal rettes mot å skape bærekraftige arbeidsplasser i de minst utviklede landene i Afrika sør for Sahara og prioritere tiltak innenfor landbruk…». Videre skriver komiteens flertallsmedlemmer (AP, SP og SV) at “Fairtrade kan være et godt virkemiddel for å nå målene".