Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:421 (2024-2025)
Innlevert: 18.11.2024
Sendt: 19.11.2024
Besvart: 22.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Vil ministeren ta initiativ til at også forskning- og utvikling (F&U) blir representert i samarbeidsforum for fremtidens luftfart?

Begrunnelse

Regjeringen har etablert et samarbeidsforum for fremtidens luftfart hvor NHO og LO deltar, sammen med Avinor og LTT.
Dette er viktige parter, men det kan se ut til at forskning og utvikling er utelatt fra forumet. Det er viktig at midlene som settes av til å utvikle fremtidens luftfart også genererer forskning, arbeidsplasser og verdiskapning i Norge. Skal vi få til dette, tror jeg at også F&U-aktører bør delta i samarbeidsforumet.
SINTEF har feks engasjert seg sammen med andre luftfartsaktører om å etablere Grønt luftfartsprogram, og NTNU har prosjekter innenfor dette området.
For å få til en god og viktig utvikling av fremtidig luftfart, må også F&U tildeles mer i forskningsmidler innenfor dette området.
Det er viktig at vi sikrer oss at midlene som settes av til å utvikle fremtidens luftfart / grønn omstilling også bidrar til å styrke nasjonal kompetanse for å utvikle verdier i Norge. Det vil være uheldig om midlene brukes for å tiltrekke oss store leverandører - som kun kommer hit for å teste, og deretter tar med seg all læring til utlandet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har i Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart — Nasjonal luftfartsstrategi (luftfartsstrategien) satt seg som mål at luftfarten skal utvikle seg i takt med og være forenlig med nasjonale og internasjonale klimamål (klima- og miljømessig bærekraft). Videre fremgår det av luftfartsstrategien og Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) at regjeringen ønsker å fremskynde omstillingen til null- og lavutslippsluftfart. I NTP har regjeringen prioritert 1 mrd. kr til dette formålet over hele planperioden.

Det første større tiltaket i oppfølgingen av den prioriterte rammen i NTP er en foreslått bevilgning på 50 mill. kr i statsbudsjettet for 2025 til Luftfartstilsynet og Avinor til etablering av Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsfartøy. Ettersom et viktig mål med arenaen er å utvikle ny kunnskap bedre og raskere, skal også forsknings-, akademiske- og kompetansemiljøer kobles til arbeidet på en inkluderende og hensiktsmessig måte. Kunnskapen som innhentes og utvikles skal samtidig deles med alle deler av luftfartssystemet, produsenter, operatører, lufthavnoperatører m.m. Dette er en forutsetning for at initiativet skal bidra til den grønne omstillingen av luftfarten både nasjonalt og internasjonalt.

Et annet tiltak beskrevet i NTP er etableringen av et samarbeidsforum for fremtidens luftfart med NHO og LO, og senere utvidet med YS. Avinor og Luftfartstilsynet er myndighets-deltagere i forumet sammen med Samferdselsdepartementet. Forumet er opprettet for å være møtepunkt med partene i arbeidslivet, for å dele synspunkter og bidra til å samles om omforent kunnskapsgrunnlag om den grønne omstillingen i luftfarten. Det er i utgangspunktet ikke naturlig å utvide et forum opprettet for dialog med partene i arbeidslivet til å inkludere FoUi-aktører eller andre uten å endre formålet til forumet.

Selv om ikke FoUi-aktører deltar direkte i forumet, er mange av deltagerne i forumet i tett kontakt med ulike FoUi-miljøer. Dette er et miljø som blir lyttet til. For eksempel er SINTEF, som stortingsrepresentanten viser til i sin begrunnelse, med i bransjeprogrammet Grønn luftfart sammen med Avinor, Luftfartstilsynet og Norsk Industri. Mange aktører, inkludert flere av deltagerne i samarbeidsforumet, har også gått sammen om en SFI (Senter for forskningsdrevet innovasjon)-søknad til Forskningsrådet. Både SINTEF og NTNU er med her. I tillegg er det andre relevante satsinger som etableringen av forskningsprogrammet Transport 2050. Jeg mener derfor at norske FoUi-miljøer allerede bidrar, og har gode forutsetninger for å bidra, til den grønne omstillingen av luftfarten.