Turid Kristensen (H): Det ble gjort endringer i Forskrift om merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner gjeldende fra søknadsåret 2019. Det ble blant annet presisert at det ikke skal gis kompensasjon til virksomhet som kommer offentlige interesser til gode.
Hva vil provenyeffekten være av å fjerne denne endringen slik at virksomheter som tidligere mottok kompensasjon, men etter endringen har fått avslag, igjen vil kvalifisere til kompensasjon?
Begrunnelse
I momskompensasjonsforskriftens § 3 tredje ledd bokstav f fremgår det at organisasjoner som oppfyller vilkår for momskompensasjon i henhold til forskriften ikke gis kompensasjon dersom til virksomheten som kommer næringsinteresser eller offentlige oppgaver til gode. Endringene som ble gjort i forskriften gjeldende fra søknadsåret 2019 har medført at en rekke organisasjoner etter dette ikke har mottatt momskompensasjon med begrunnelsen at deres virksomhet kommer offentlige oppgaver til gode. Dette er organisasjoner som gir et verdifullt supplement til offentlige tjenester innenfor blant annet tiltak på rus- og helsefeltet.
Denne praktiseringen fremstår som en utilsiktet konsekvens av endringen, og er også omtalt i regjeringens høring av forslag til endringer i merverdiavgiftskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner. Kulturministeren har også i debatt på Youngs uttalt at regjeringen nå foreslår forenklinger i momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner og helt konkret at man fjerner Solberg-regjeringens begrep «offentlige oppgaver» i forskriften. Det etterlatte inntrykket fra kulturministerens uttalelse i debatten er at man nå rydder opp i forskriften slik at ideelle aktører som for eksempel Fontenehusene nå vil komme inn under ordningen for momskompensasjon igjen. Det vil derfor være interessant å få informasjon om hva provenyeffekten av en reversering av endringen foretatt med virkning fra 2019 vil være.