Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:399 (2024-2025)
Innlevert: 15.11.2024
Sendt: 15.11.2024
Rette vedkommende: Kultur- og likestillingsministeren
Besvart: 22.11.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Det ble gjort endringer i Forskrift om merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner gjeldende fra søknadsåret 2019. Det ble blant annet presisert at det ikke skal gis kompensasjon til virksomhet som kommer offentlige interesser til gode.
Hva vil provenyeffekten være av å fjerne denne endringen slik at virksomheter som tidligere mottok kompensasjon, men etter endringen har fått avslag, igjen vil kvalifisere til kompensasjon?

Begrunnelse

I momskompensasjonsforskriftens § 3 tredje ledd bokstav f fremgår det at organisasjoner som oppfyller vilkår for momskompensasjon i henhold til forskriften ikke gis kompensasjon dersom til virksomheten som kommer næringsinteresser eller offentlige oppgaver til gode. Endringene som ble gjort i forskriften gjeldende fra søknadsåret 2019 har medført at en rekke organisasjoner etter dette ikke har mottatt momskompensasjon med begrunnelsen at deres virksomhet kommer offentlige oppgaver til gode. Dette er organisasjoner som gir et verdifullt supplement til offentlige tjenester innenfor blant annet tiltak på rus- og helsefeltet.
Denne praktiseringen fremstår som en utilsiktet konsekvens av endringen, og er også omtalt i regjeringens høring av forslag til endringer i merverdiavgiftskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner. Kulturministeren har også i debatt på Youngs uttalt at regjeringen nå foreslår forenklinger i momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner og helt konkret at man fjerner Solberg-regjeringens begrep «offentlige oppgaver» i forskriften. Det etterlatte inntrykket fra kulturministerens uttalelse i debatten er at man nå rydder opp i forskriften slik at ideelle aktører som for eksempel Fontenehusene nå vil komme inn under ordningen for momskompensasjon igjen. Det vil derfor være interessant å få informasjon om hva provenyeffekten av en reversering av endringen foretatt med virkning fra 2019 vil være.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Formålet med merverdiavgiftskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner er å fremme frivillig aktivitet. Krav til frivillig innsats er et sentralt vilkår i ordningen for å sikre at midler tilfaller organisasjoner med frivillig innsats. Ordningen er derfor avgrenset bl.a. mot virksomhet av privatøkonomisk karakter, næringsinteresser og offentlige oppgaver.

Organisasjoner som har virksomhet som faller utenfor ordningen skal avgrense for denne delen av virksomheten i søknadsgrunnlaget. Dersom dette ikke gjøres kan hele søknaden avslås. Organisasjoner som også har virksomhet som faller inn under ordningen og fyller øvrige vilkår vil kunne få kompensasjon for denne. Et fåtall organisasjoner har utelukkende virksomhet som ikke er kompensasjonsberettiget. Ifølge Lotteritilsynet er det av 24 000 organisasjoner færre enn 40 organisasjoner som har fått avslag på søknad om kompensasjon med den begrunnelse at virksomheten «kommer offentlige oppgaver til gode».

Kultur- og likestillingsdepartementet har nå sendt på høring forslag til endringer i merverdiavgiftskompensasjonsordningen med høringsfrist 10. januar 2025. De foreslåtte endringene skal bidra til å gjøre ordningen mer forutsigbar, samtidig som det skal blir enklere for organisasjonene å søke om kompensasjon av merverdiavgiftskostnader. Departementet foreslår blant annet at begrepet «komme det offentlige til gode» som ble innført av Solberg-regjeringen ikke videreføres, da begrepet «til gode» er lite egnet som avgrensningskriterium mot offentlig virksomhet. Det vil fortsatt være slik at lovpålagte oppgaver ikke skal kompenseres. Midler til frivillige organisasjoner skal ikke gå til det som det offentlige er ment å skulle finansiere.

Departementet vil i etterkant av høringen utarbeide konkrete forslag til endringer i dagens forskrift. Det legges opp til at departementets forslag til endringer i forskriften sendes på høring før sommeren 2025. Forskriftsendringene vil gjøres gjeldende fra søknadsåret 2026. Det er først etter saksbehandling og klagebehandling av nytt regelverk at forvaltningspraksis til ordningen etableres. Berørte organisasjoner må søke på lik linje med andre organisasjoner og oppfylle øvrige vilkår, deriblant krav til frivillig innsats.

Forvaltningen av ordningen er innrettet slik at kompensasjon tildeles etter årlig søknad, blant annet basert på den enkelte søkers årsregnskap for foregående år. Vilkår i ordningen må være oppfylt i hvert år det søkes om midler. Det er derfor ikke nå mulig å anslå provenyeffekten av departementets forslag om å ikke videreføre begrepet «komme det offentlige til gode».