Tage Pettersen (H): Vil samferdselsministeren sikre at Bane NOR, gjennom sitt utbyggingsprosjekt i Moss, bidrar til å flytte mer gods over til bane gjennom å etablere en avgreining til Moss havn i tråd med opprinnelig planprogram som lå til grunn for trasevalg og reguleringsplan?
Begrunnelse
I et skriv fra juni informerer Bane NOR om at utbyggingsprosjektet i Moss ikke vil ferdigstille avgreining til fremtidig havnespor på Moss havn. De mener det ikke vil være hensiktsmessig å investere opp mot 30 MNOK på nåværende tidspunkt. De mener at det heller ikke er noen juridisk forpliktelse for Bane NOR å bygge denne avgreningen.
Det finnes ingen grunn til å tro at det blir enklere eller billigere å etablere en avgreining når hele stasjonsområdet er ferdig utviklet med infrastruktur for tog, kollektiv og bolig-/næringsbygg. Jeg minner også om at Bane NOR har en klar bestilling fra Stortinget om å få mer gods over på tog.
Fra Moss kommunes side har det hele veien vært viktig å tydeliggjøre at tilknytningen til havnesporet var en viktig forutsetning for valg av trase og for kommunens behandling av reguleringsplanen. Dette er beskrevet både i planprogrammet som lå til grunn for planen og i selve plandokumentene.
Sportilknytningen og havnesporet beskrives flere steder i planbeskrivelsen. Det fremgår blant annet av planbeskrivelsen kap. 5.2.1 s. 39:
«…..Det etableres 2 havnespor. Det innebærer at det kan etableres et direkteført dobbelt havnespor på ca. 500 m ut på havna. Det er ikke nødvendig å bruke eksisterende og i framtiden nedlagte spor i Kleberget. Planen for nytt dobbeltspor omfatter sporveksel (avgrening til havna) med tilhørende signal. Detaljert plassering av sporveksel avklares i byggeplanfasen. Plassering, lengde og driftsopplegg for øvrig del av havnesporet skal detaljeres videre i forbindelse med detaljreguleringsplan for Moss Havn.»
Denne beskrivelsen legger en tydelig forutsetning om at prosjektet skal etablere sporveksel med tilhørende signalanlegg. Planbeskrivelsen beskriver videre at detaljreguleringsplan for Moss havn skal løse videre tilknytning. Dette viser at man i planprosessen tok stilling til hvem som hadde ansvar for opparbeidelse av ulike elementer tilknyttet havnesporet.
Follo- og Mosseregionen jobber aktivt for å få mer gods over på bane. Det investeres betydelig i nye logistikkløsninger i regionen og Moss havn er et viktig ledd i denne strategien.