Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:390 (2024-2025)
Innlevert: 14.11.2024
Sendt: 14.11.2024
Besvart: 21.11.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Kan statsråden garantere at regjeringspartiene ikke forhandler vekk denne posten og at de 205 millionene som ligger foreslått til Innovasjon Norges reiselivsarbeid ikke blir kuttet en sen nattetstrime under budsjettforhandlingene?

Begrunnelse

Statsråden har siden sin tiltredelse gitt utrykk for et engasjement i reiselivet, og næringsdepartementet løftet også frem en økt satsning på reiseliv da budsjettet ble lagt frem gjennom at Innovasjon Norge sitt reiselivsarbeid ble styrket med 10 millioner kroner.
Imidlertid ser vi nå at regjeringens budsjettpartner SV i sitt alternative budsjett ønsker å kutte hele post 74 Reiseliv, profilering og kompetanse, noe som vil gjøre at både hele Norges profileringsarbeid på reiseliv blir borte, men også apparatet som støtter norske eksportbedrifter ute i verden.
Om dette blir gjennomført, vil det fremstå som en fallitterklæring fra statsråden sin side, og alle fagre ord om satsning på reiseliv vil stå uten faktiske midler. Både Innovasjon Norge og næringen trenger forutsigbarhet når det kommer til neste års markedsføring og bistand.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Regjeringen vil legge til rette for en reiselivsnæring som er konkurransedyktig, har stadig lavere klima- og miljøavtrykk, respekterer naturens og lokalsamfunnenes tålegrenser og bidrar til lønnsomme helårsarbeidsplasser og attraktive reisemål over hele landet.
Innovasjon Norge har en sentral rolle i å tilrettelegge for at norsk reiseliv kan fortsette å utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Innovasjon Norge skal gjennom å tilby ulike tjenester legge til rette for å utvikle et bredere og mer lønnsomt produkttilbud i norsk reiseliv. Eksempler på dette er merkeordningen for bærekraftige reisemål, bedriftsnettverk, kurs og andre utviklingsprosjekter.
Gjennom strategisk markedsføring av Norge som reisemål skal Innovasjon Norge styrke reiselivsnæringens evne til nå fram i et konkurranseutsatt internasjonalt marked. Markedsføringen skal innrettes slik at den bidrar til økt etterspørsel i de mest lønnsomme og bærekraftige kundesegmentene.
Reiseliv er Norges femte største eksportnæring, og regjeringen har derfor valgt reiseliv som det femte satsingsområdet innenfor regjeringens eksportstrategi «Hele Norge eksporterer». Denne satsingen er en del av regjeringens helhetlige innsats for reiselivsnæringen.
Jeg kan berolige representanten med å si at arbeidet med gode generelle rammevilkår for reiselivet står sentralt for regjeringen. Regjeringen har lagt frem sitt budsjettforslag, og det er nå Stortinget som fatter vedtak om budsjettet. Jeg vil oppfordre representanten til å engasjere seg i stortingsdebatten, og håper han vil ha tålmodighet til å vente på utfallet til de ordinære budsjettprosessene i Stortinget er sluttbehandlet.