Sveinung Stensland (H): Strategien Maritim21 setter ambisiøse mål om 50 % vekst i verdiskaping og eksportinntekter innen 2030, samtidig som næringen skal gjennomgå en omfattende digital og grønn omstilling.
Hvordan vil regjeringen sikre at de nødvendige finansieringsordningene faktisk er tilstrekkelige og konkurransedyktige nok til å støtte denne massive omstillingen, spesielt for mindre aktører i næringen som kan ha begrensede ressurser til å investere i både digitalisering og utslippsreduserende teknologi samtidig?
Begrunnelse
Jeg viser til statsråd Skjærans uttalelse i forbindelse med overlevering av rapporten Maritim21:
«Det grønne industriløftet er en prioritert sak for regjeringen. Vi har satt oss mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med minst 50 prosent innen 2030, da er vi avhengig av å lykkes med å utvikle både eksisterende og nye næringer i havet. For at Norge skal forbli en verdensledende maritim nasjon, må forskning, innovasjon og digitalisering stå sentralt. Denne strategien er et viktig innspill til regjeringens arbeid for å fremme det grønne industriløftet og vår satsing på grønn skipsfart fram mot 2030»
Et nøkkeltema i Maritim 21 er finansiering og investeringer. Strategien setter ambisiøse mål for vekst i verdiskaping, eksport og sysselsetting innen 2030, samtidig som næringen krever omfattende omstilling mot digitalisering og bærekraft. Regjeringen må sikre at finansieringsordningene er tilstrekkelige og konkurransedyktige nok, spesielt for mindre aktører i næringen som kan ha begrenset kapasitet til å investere i både digitalisering og utslippsreduserende teknologi.
For å oppnå målet om digital transformasjon og sysselsettingsvekst, må regjeringen sikre at arbeidsstyrken har riktig kompetanse. Regjeringen må iverksette tiltak for å hindre at digitaliseringen fører til tap av arbeidsplasser fremfor planlagt vekst.
Strategien krever samarbeid på tvers av verdikjeder og aktører. Regjeringen må stimulere og fasilitere slikt samarbeid, og etablere insentiver for effektiv kunnskapsdeling mellom potensielt konkurrerende parter.
Videre setter strategien flere delvis motstridende mål for 2030, knyttet til verdiskaping, utslipp og sysselsetting. Regjeringen må håndtere disse målkonfliktene og etablere mekanismer for å måle og justere kursen underveis.
Til sist skal Norge være et foregangsland for internasjonalt regelverk. Regjeringen må ta konkrete diplomati- og samarbeidsinitiativ for å sikre at norske standarder blir internasjonalt adoptert, slik at vi ikke ender opp med å skape konkurranseulemper for vår egen industri.
Oppfølging og implementering gjennom konkrete tiltak, finansiering og koordinering på tvers av aktører blir avgjørende for å lykkes med den maritime næringens digitale og grønne omstilling mot 2030.