Kari-Anne Jønnes (H): Hva er begrunnelsen for at statsråden ønsker å gjøre det vanskeligere for IB-elever å gå videre på høyere utdanning i Norge, og vil det bli vanskeligere å gå fra IB til høyere utdanning i Norge enn i de andre nordiske landene?
Begrunnelse
Gjennom forskriftsendring vil regjeringen endre omregningstabellen for IB-karakterer til norsk høyere utdanning fra og med opptaksåret 2025-2026.
Basert på det vi kan forstå vil forskriftsendringen gjøre det vesentlig vanskeligere for elever med IB-diplom å komme inn på norske høyere utdanningsinstitusjoner. Dette på grunn av at den nye omregningstabellen ikke synes å ta hensyn til forskjellen i relativ karakterfordeling for elever med IB-diplom og for elever fra norsk videregående skole.
Konsekvensen kan bli at en elev ved en IB-linje kan komme inn på de fleste og fremste skoler i verden, men ikke de med høye poengkrav i Norge. Det fremstår urimelig, og vil ramme rekrutteringen til IB-linjer over hele landet. Den nye omregningstabellen vil, slik vi forstår det, også gjøre Norge vesentlig strengere i omregningen av IB-karakterer enn andre nordiske land.
Justeringer kan være nødvendig å for å sikre at man har et rettferdig opptakssystem. Det er likevel grunn til bekymring når man ser at utslagene er så store og tilsynelatende uforholdsmessige. Det er derfor betimelig å spørre statsråden hvorfor han har lagt opp til et system med så store endringer og utslag for en gruppe elever i Norge.
Kunnskapsdepartementet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) inviterte nylig franske myndigheter til en felles komite som skal vurdere forslag til ny omregningstabell for omregning av karakterer fra fransk baccalauréat, som tidligst kan innføres ved opptak til studieåret 2029/2030. Siden det er vesentlig flere elever som omfattes av IBs karaktersystem, kan man også stille spørsmål om et lignende arbeid burde blitt iverksatt for denne gruppen.