Sivert Bjørnstad (FrP): Hvorfor legger statsråden opp til en lite næringsvennlig forskjellsbehandling av bedrifter som driver med persontransport gjennom å foreslå at det kun er drosjenæringen og ikke også leiebilbransjen som får beholde sjablongreglene for tilbakeføring av moms?
Begrunnelse
Regjeringen gjennomførte, til tross for store protester fra de berørte, i revidert nasjonalbudsjett for 2024 en endring av reglene for tilbakeføring av merverdiavgift for persontransportbransjen. Imidlertid skriver regjeringen nå i Prop 1 LS Skatt kapittel 16 at regjeringen vil gjeninnføre de tidligere sjablongreglene for personkjøretøy som benyttes som drosjer, og skriver at:
"Ettersom en slik gjeninnføring reiser en del spørsmål som må utredes nærmere, tar regjeringen sikte på å komme tilbake til Stortinget med forslag til nye regler i Revidert nasjonalbudsjett 2025."
Regjeringen gjør dette for å bidra til å sikre et godt drosjetilbud over hele landet og en bærekraftig drosjenæring. Videre argumenteres det for at disse kjøretøyene har en mer intensiv bruk. Da begge disse forhold i høyeste grad også gjelder bildeling og leiebil, fremstår forslaget som en svært urimelig forskjellsbehandling mellom korttidsutleiebransjen og drosjenæringen.
Skatteetaten sa i sin høring til den nylig gjennomførte endringen i RNB at reglene for leiebil fungerte etter hensikten og anbefalte å skille ut leasing i en egen bestemmelse slik at leiebil/bildeling fikk beholde sjablongreglene. Dette tunge faglige synspunktet så regjeringen bort fra og gjennomførte allikevel sin endring. At regjeringen nå allikevel legger opp til det kun for drosje, og velger å overse skatteetatens konstruktive forslag, fremstår som svært lite fornuftig næringspolitikk. Det er heller ikke slik at dette er særlig vanskelig å gjennomføre, og Finansdepartementet har tidligere erkjent at det er fullt ut teknisk mulig å la leiebil får beholde de gamle reglene. Leiebilbransjen har dokumentert at den kjører inn betydelig mer MVA enn de trekker fra, så det er ikke snakk om en subsidiering. Og når leiebilbransjen kjøper og selger titusenvis av biler hvert år, er det nye regelverket om individuell verdivurdering ved avhending svært kompliserende og stikk i strid med regjeringens forenklingsambisjoner for næringslivet.