Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:340 (2024-2025)
Innlevert: 07.11.2024
Sendt: 08.11.2024
Til behandling

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Norges vassdrags- og energiverk (NVE) slår fast at 68 av 69 kraftleverandører har brutt kravene til hvordan regningene deres skal utformes eller rapporteringsplikten. 37 leverandører har fått varsel om brudd på reglene for fakturautforming og 33 av kraftleverandørene har fått varsel om brudd på rapporteringsplikten.
Hvilke tiltak vil regjeringen gjennomføre slik at vi faktisk kan få stoppet denne praksisen?

Begrunnelse

5. april 2024 kom regjeringen med innstramninger i strømmarkedet. Da sa statsråd Kjersti Toppe følgende i en pressemelding: «– Å selje straum er ikkje vanskeleg. Det bør heller ikkje vere vanskeleg å kjøpe. Når bransjen ikkje klarer å rydde i sal og marknadsføring, foreslår regjeringa derfor no strengare regulering og sanksjonar. Tiltaka skal blant anna gjere det lettare for straumkundane å finne gode straumavtalar og hjelpe til med å komme seg vekk frå dårlege straumavtalar».

I 2023 hadde 15 leverandører brudd på rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal, mens 52 leverandører hadde brudd på fakturautformingen.

I en pressemelding torsdag 24. oktober 2024 skriver altså NVE at 68 av 69 leverandører som ble kontrollert i tilsynet har brutt kravene til hvordan regningene deres skal utformes eller rapporteringsplikten. 37 leverandører har fått varsel om brudd på reglene for fakturautforming. I tillegg skriver de at 33 av leverandørene har fått varsel om brudd på krav til rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal.

På bakgrunn av pressemeldingen fra NVE er det åpenbart at innstramningene regjeringen omsider foreslo i april ikke har fungert. Det er foregår fortsatt en uakseptabel praksis i bransjen som går ut over forbrukerne.

Høyre har over lengre tid etterlyst sterkere, bedre og strengere regulering. Det er behov for strømmarkedet blir mer oversiktlig for forbrukeren, og at regjeringen nå tar sterkere grep for å beskytte forbrukerne.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig