Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:332 (2024-2025)
Innlevert: 07.11.2024
Sendt: 07.11.2024
Besvart: 14.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil ministeren sørge for at det kommer nye og bedre tog på Rørosbanen nå til vinteren 2024/2025 og har ministeren endelig lojalt fulgt opp Stortingets vedtak om å anskaffe nye tog til Rørosbanen, eller trenerer fortsatt samferdselsministeren vedtaket?

Begrunnelse

Nå nærmer vinteren seg og togpassasjerene langs Rørosbanen går enda en kald og krevende vinter i møte. Tidligere vintre så har passasjerene hatt store problemer og ulemper pga at det gamle og dårlige togmateriellet på strekningen rett og slett ikke tåler vinterforholdene på Rørosbanen. Doene fryser, dørene fryser, det er ikke mulig å lade pc eller mobiltelefoner og det er heller ikke mulig å kjøpe mat. Bare det at doene fryser er helt uakseptabelt når man skal kjøre tog i mange timer. Det er rett og slett både flaut og pinlig at togene må stoppe for å ta dopause, akkurat som om man kjører bil. Disse unødvendige stoppene fører også til forsinkelser De gamle type 92 togene egner seg bedre på museum enn som et moderne og godt togtilbud til nordmenn i 2024.
Det er nesten så man kan stille spørsmål om Ap sin Samferdselsminister helt bevisst trenerer Stortingets vedtak for å forhindre et bedre togtilbud på Rørosbanen? Et dårligere togtilbud gjør at passasjerene blir misfornøyd med togoperatøren SJ. Da blir det enda enklere for Ap å si at konkurranse ikke fungerer og at det gamle NSB monopolet må gjeninnføres og gi VY enerett på å kjøre tog også på Rørosbanen. Det er trist at irrasjonelle ideologiske prinsipper ødelegger for et bedre togtilbud på Rørosbanen.
Det sier også veldig mye at ikke engang Ukraina ville ha disse gamle togene. Men Ap og Sp mener tydeligvis at disse gamle togene er mer enn bra nok for passasjerene på Rørosbanen og folk flest i Østerdalen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er opptatt av at Rørosbanen skal få nye tog i tråd med Stortingets vedtak, og fagmiljøene i sektorene har vurdert mange ulike løsninger.
I budsjettproposisjonen for 2025 redegjør vi for vår plan for å sikre nye tog til Rørosbanen. Jeg mener den beste løsningen er at tog av type 76 som i dag går i trafikk på Trønderbanen overføres til Rørosbanen. Dette er moderne tog fra 2022 som vil bidra til et mer komfortabelt og driftssikkert togtilbud, men de vil ikke kunne være i trafikk på Rørosbanen vinteren 2024/2025.
Vår plan for å sikre et bedre togtilbud på Rørosbanen innebærer også at Trønderbanen elektrifiseres. Vi har i budsjettet for 2025 bevilget penger til videre planlegging. Planen sikrer lojal oppfølging av Stortingets vedtak, og vil gi et betydelig bedre togtilbud i hele regionen.