Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:298 (2024-2025)
Innlevert: 04.11.2024
Sendt: 05.11.2024
Besvart: 12.11.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvordan vil statsråden sikre at en enkel bestillingsløsning for tolkebrukerne, hvilke grep vil hun fremover gjøre for å gjøre tjenesten enda mer brukervennlig, og hvordan vil hun sikre at (frilans)tolkene i den nye anskaffelsesprosessen får rimelige, anstendige lønns- og arbeidsvilkår?

Begrunnelse

Høyre har fått tilbakemeldinger fra tolkebrukere, som viser til NOU 20:2023 «Tegnspråk for livet» og er bekymret for at tolketjenesten skal bli enda mer fragmentert. Konkret henviser man til Danmark, hvor det er mange leverandører og manglende samkjøring, slik at tjenesten har blitt uoversiktlig for brukerne. Tolkebrukerne vi har vært i dialog med har vært opptatt av å ha én bestillingsløsning, slik at brukerne kan bestille tolketjenestene fra ett sted.
Tolkebrukerne vi snakker med er også opptatt av at frilanstolkene skal ha anstendige lønns- og arbeidsvilkår, noe jeg vet statsråden er godt kjent med. De ønsker svar på hvordan dette vil bli ivaretatt fremover.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Nav Tolketjeneste formidler tolk og tolkledsager til personer som er døve, hørselshemmede eller døvblinde etter gjeldende vilkår i folketrygdloven. De benytter seg både av frilanstolker og faste ansatte tolker for å dekke oppdrag. Som det framkommer av budsjettproposisjonen til departementet, har Arbeids- og velferdsdirektoratet har kommet frem til at det er nødvendig å legge om dagens modell for anskaffelse av tolketjenester fra frilanstolker, noe departementet ikke har merknader til. Arbeids- og velferdsdirektoratet er på denne bakgrunn nå i gang med en anskaffelses¬prosess for å inngå rammeavtale(r) om kjøp av tolketjenester via formidlingsleverandør.
Nav Tolketjeneste har siden 2020 benyttet seg av en egen tolkebestillingsløsning. Denne har blitt utviklet i dialog med tolkebrukerne, og fremstår nå som en enkel og brukervennlig bestillingsløsning. I forbindelse med den pågående anskaffelsesprosessen er det lagt til grunn at nåværende bestillingsløsning fortsatt skal benyttes, dvs. uavhengig om etaten benytter egne ansatte eller om bestilling går til formidlingsleverandør. I Prop. 1 S (2024–2025) foreslår regjeringen å bevilge 3 mill. kroner for å dekke administrative utgifter ved tilpasninger i denne bestillingsportalen som er nødvendige for å formidle oppdrag videre til leverandør.
Frilanstolkene er en viktig del av Nav Tolketjeneste og skal fortsette å være det fremover. Problemstillinger knyttet til frilanstolkenes lønns- og arbeidsvilkår har vært løftet tidligere. Det pågående arbeidet med å inngå rammeavtale(r) om kjøp av tolketjenester via formidlings-leverandør vil også inkludere frilanstolkenes lønns- og arbeidsvilkår. Arbeids- og velferds-direktoratet har kontakt med tolkenes medlemsorganisasjoner underveis i prosessen. Det er også dialog mellom departementet og direktoratet.