Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:298 (2024-2025)
Innlevert: 04.11.2024
Sendt: 05.11.2024
Til behandling

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvordan vil statsråden sikre at en enkel bestillingsløsning for tolkebrukerne, hvilke grep vil hun fremover gjøre for å gjøre tjenesten enda mer brukervennlig, og hvordan vil hun sikre at (frilans)tolkene i den nye anskaffelsesprosessen får rimelige, anstendige lønns- og arbeidsvilkår?

Begrunnelse

Høyre har fått tilbakemeldinger fra tolkebrukere, som viser til NOU 20:2023 «Tegnspråk for livet» og er bekymret for at tolketjenesten skal bli enda mer fragmentert. Konkret henviser man til Danmark, hvor det er mange leverandører og manglende samkjøring, slik at tjenesten har blitt uoversiktlig for brukerne. Tolkebrukerne vi har vært i dialog med har vært opptatt av å ha én bestillingsløsning, slik at brukerne kan bestille tolketjenestene fra ett sted.
Tolkebrukerne vi snakker med er også opptatt av at frilanstolkene skal ha anstendige lønns- og arbeidsvilkår, noe jeg vet statsråden er godt kjent med. De ønsker svar på hvordan dette vil bli ivaretatt fremover.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig