Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:295 (2024-2025)
Innlevert: 04.11.2024
Sendt: 05.11.2024
Besvart: 11.11.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Hvorfor vil ikke ministeren gjøre mer for å kutte utslipp fra skipstrafikken, herunder stanse de mest forurensende cruiseskipene, og mer for å beholde klimavennlige arbeidsplasser?

Begrunnelse

Fabrikken Corvus, som leverer utslippsfrie batterisystemer for skip, etablerte sitt hovedkontor i Bergen i 2018, til dels i påvente av varslet politikk om strengere krav til skipstrafikken. Siden den gang har regjeringen valgt å lempe på kravene. Den har varslet at krav om nullutslipp i verdensarvfjordene utsettes fra 2026 til 2032, og at også krav om nullutslipp for hurtigbåter utsettes. Det siste er forståelig med tanke på fylkeskommunenes dårlige økonomi, men dette problemet er det nettopp staten som kunne ordnet opp i.
I stedet for å støtte og stille krav for å redusere utslippene, forskyver og lemper regjeringen på hele problemstillingen. Spesielt ille er det at fjordene våre skal fortsette å fylles opp med forurensende cruisetrafikk. Alternativet er utslippsfri teknologi og (i beste fall) mindre cruisetrafikk som sådan. Begge deler er bedre for miljøet. Det er skuffende og alarmerende at regjeringen gjør stadig mindre for å nå klimamålene, jo nærmere vi kommer tidsfristene vi har satt for å nå dem.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Jeg deler representantens ambisjon om utslippskutt og trygge klimavennlige arbeidsplasser. Regjeringen legger stor vekt på å kutte utslipp i skipstrafikken. Hittil i år har Enova tildelt nærmere 2 milliarder kroner til klimavennlige fartøy og drivstoff.
Det er viktig at kravene vi stiller skal kunne etterleves og gir tilstrekkelig forutsigbarhet. I statsbudsjettet for 2025 har vi foreslått å styrke Hurtigbåtprogrammet med 200 millioner kroner for å avlaste fylkeskommuners kostnader når de stiller krav om hurtigbåter uten utslipp. Skulle vi stilt krav om at alle fylkeskommuner lyste ut nullutslipp allerede neste år, ville vi påført fylkeskommunene betydelige merkostnader.
Men denne løsningen sørger vi for at vi får kommet i gang med de hurtigbåtprosjektene som er lengst fremme.
For ferjer og cruiseskip i verdensarvfjordene har det ikke vært konkrete krav om utslippskutt tidligere. Det er det nå. For ferjer gjelder kravene nye anbud fra 1. januar 2025. For cruiseskip under 10 000 bruttotonn gjelder nullutslippskrav i verdensarvfjordene fra 2026. Nullutslippskrav for skip over 10 000 bruttotonn trer i kraft fra 2032 i disse fjordene. Vi ønsker reell teknologiomstilling, ikke bare innblanding av mer miljøvennlige drivstoff. Det forutsetter at de de største skipene får tid til omstilling, og vi forventer at rederne bruker tiden godt.