Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:283 (2024-2025)
Innlevert: 01.11.2024
Sendt: 04.11.2024
Besvart: 08.11.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden klargjøre hvordan tilskudd til studiesenter under kap. 553 post 60, anslått til minimum 50 mill. kroner, skal fordeles mellom fylkeskommunene og hvilke kriterier som legges til grunn for fordelingen?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen å overføre ansvaret for finansieringen av studiesentrene fra Kunnskapsdepartementet til Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Etter årsskiftet skal ikke studiesentrene søke til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i stedet skal fylkeskommunene forvalte ordningen på vegne av KDD.
Bevilgningen som legges til grunn, 50 mill. kroner er kun en videreføring av beløpet i inneværende år, og dermed en realnedgang i tildelningen til studiesentrene. Da det antas at også administrasjonen av ordningen i fylkeskommunene må finansieres, kan det redusere den reelle finansieringen ytterligere.
Studiesentrene går dermed nok et år i møte med usikre økonomiske rammebetingelser, da man ikke kan legge til grunn avklart finansiering før man er nærmere halvveis inn i budsjettåret 2025. Det er en problematisk fremgangsmåte for å finansiere et så viktig tilbud.
Særlig krevende er det for Nord-Troms studiesenter som har denne finansieringen som sin viktigste. Et utdanningsløp i høyere utdanning tar mellom tre og fem år i et ordinært løp, og ofte lengre i et desentralisert løp. Det er derfor avgjørende at staten bidrar til at studiesentrene kan opprettholde og utvikle sine tilbud i et langsiktig perspektiv.
Spørsmålsstiller ønsker derfor svar på hva statsråden vil gjøre for å sørge for langsiktige, tilstrekkelige og trygge finansieringsrammer for studiesentrene, noe dagens system med årlige søknadsrunder ikke bidrar til. Herunder i første rekke å avklare fordelingen mellom fylkeskommunene og hvilke kriterier som legges til grunn for fordelingen.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen å overføre studiesenterordningen på 50 mill. kroner fra Kunnskapsdepartementet til de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene under Kommunal- og distriktsdepartementet (KOD).
Mangel på kompetent arbeidskraft varierer mellom regioner, distrikter og mellom næringer og bransjer. Det er forskjeller i utdanningsnivå, bruk av etter- og videreutdanning (EVU) samt nærhet til utdanning og kompetansetilbud mellom distriktene og mer sentrale områder. Den demografiske utviklingen gjør mange distrikter sårbare og utviklingstrekkene vil forsterke ubalanse og forskjeller mellom regioner vil øke. Små arbeidsmarkeder i distriktene er særlig utsatt. Den yrkesaktive befolkningen må inneha den kompetansen som fremtidens arbeidsmarked etterspør. A utdanne eller kvalifisere innbyggere lokalt blir derfor viktig og nødvendig for å møte rekrutterings- og kompetanseutfordringene både i dag og fremover. Flere eksterne rapporter viser at studiesentra legger til rette for at individer, offentlig og private virksomheter enklere får tilgang til den kompetansen de trenger, slik at de blir rustet for de utfordringene vi står ovenfor.
Framover er det fylkeskommunene som skal forvalte midlene til studiesentrene i tråd med regionale planer og prioriteringer, og i samråd med regionale kompetansefora og andre relevante partnerskap og aktører. Fylkeskommunenes ansvar for regional kompetansepolitikk, karriereveiledning for voksne, videregående opplæring og høyere yrkesfaglige utdanning, gjør det mulig å utforme en helhetlig og treffsikker nærings-, utdannings- og kompetansepolitikk, som møter kompetansebehovene til innbyggere, arbeidsliv og virksomheter i distrikt og regioner.
I regjeringens budsjettforslag for 2025, vil distriktspolitiske hensyn vektlegges sterkere når midlene til studiesentrene over kap. 553 post 60 Kompetanse og arbeidskraft i distriktene skal fordeles til landets fylkeskommuner. Regjeringen foreslår en ramme på 112,94 mill. kroner totalt på denne posten for 2025. Dette inkluderer gjennomføringskostnader til fylkeskommunene. Posten er inndelt i to ordninger, henholdsvis Tilskudd til studiesentre i distriktene og Mobilisere til utdanning og kompetanseutvikling i distriktene. Midlene på sistnevnte ordning kan benyttes til studiesentre, men ikke motsatt.
Fordelingen av midlene er todelt. En regional del som gir et felles grunnbeløp på 3,5 mill. kroner til alle fylkeskommuner, utenom Oslo. En distriktsrettede del til studiesentra som skal bidra til å utjevne geografiske forskjeller mellom fylker og styrke tilrettelegging av desentraliserte utdannings- og kompetansetilbud i distriktsområder. Distriktskomponenten beregnes ut fra andelen av befolkningen som er registrert i de 120 kommunene med aller lavest skår på distriktsindeksen.
Fylkeskommunene har ansvar for forvaltning av ordningene på kapittel 553. post 60 i eget fylke. Tilskudd til studiesentre skal fordeles etter søknad. Flerårige prosjekter kan støttes, under forutsetning av Stortingets årlige budsjettvedtak. Dette vil gi forutsigbarhet og trygge rammebetingelser slik at studiesentrene kan opprettholde og videreutvikle sitt arbeid. Departementet utformer en forskrift for Kap. 553 post 60, som skal sendes på høring.
Troms fylkeskommune vil etter forslaget motta vel 10 mill. kroner totalt over post 60 i 2025. Av disse er vel 5 mill. kroner satt av til studiesentre. Studiesentret i Nord-Troms/Campus Nord-Troms har gjennom mange år vært en sentral motor, megler og møteplass for desentraliserte og fleksible studietilbud der folk bor og arbeider, utenfor de etablerte studiestedene. Det er en rolle regjeringen vil fortsette å støtte opp under i alle distriktsområder.