Aleksander Stokkebø (H): Mitt spørsmål gjelder kravet til loshelikopter ved skipsanløp til Stavangerregionen, den ulike praksisen mellom regionene og konkurransevridningen det kan medføre.
Hvorfor er fartøy som ikke skal anløpe viktige olje- og gassterminaler, som regelverket kan anses som hensiktsmessig og innrettet mot, underlagt de samme kravene som stilles for skipsanløp til disse terminalene?
Begrunnelse
I møte med næringslivet i Rogaland har jeg blitt presentert for følgende aktuelle problemstilling:
«I henhold til regelverket for lokale losbegrensninger i Rogaland er skip over 30 000 bruttotonn som frakter farlig eller forurensende last og oljerigger pliktig å frakte los på/av med helikopter. Bakgrunnen for kravet er geografisk nærhet til viktige olje- og gassterminaler (i Rogalands tilfelle Kårstø LPG-terminal). Kravet gjelder også for skip som anløper området i ballast, og gjelder uavhengig av om skipet anløper Kårstø LPG-terminal, som regelverket retter seg mot, eller en øvrig havn i regionen (eksempelvis Stavanger). Samme krav gjelder ikke for anløp med øvrige lastefartøy som ikke frakter farlig eller forurensende last.
Merkostnaden ved bruk av loshelikopter er betydelig (NOK 194.420,00 per anløp per 01.11.2024). Både Stavanger og Åmøyfjorden er historisk mye anvendt som havn for skipsreparasjoner og vedlikehold, samt at området er gunstig posisjonert for nordsjøfart. Til tross for de mange fordelene ved å anløpe regionen hva gjelder tjenestetilgang, havnefasiliteter, leverandørnettverk og geografi/seilingsmønster opplever mange bransjeaktører likevel at en rekke rederier benytter alternative havner for å omgå merkostnaden ved loshelikopter. Ser man for eksempel på Bergen, så blir de ikke truffet av samme krav, til tross for nærhet til Mongstad og Sture. Vi anser derfor kravet om bruk av loshelikopter som sterkt konkurransevridende, med bortfall av betydelig arbeid for lokalt næringsliv tilknyttet skipsfarten, og i mange tilfeller uheldig hva gjelder bunkersforbuk og tilhørende miljømessige implikasjoner.»
Jeg mener det her tas opp en problemstilling som indikerer ulik praksis mellom regionene, og følgelig konkurransevridning.