Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:261 (2024-2025)
Innlevert: 30.10.2024
Sendt: 31.10.2024
Besvart: 06.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden sørge for at Moss kommune får mulighet til å stoppe fergeanløp i perioder med betydelige trafikkutfordringer i Moss og åpner statsråden for at fergetrafikken kan stå for finansieringen av trafikkproblemene den skaper i stedet for å skyve kostnadene over på lokaltrafikken?

Begrunnelse

Viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:150 (2024-2025) som statsråden ikke besvarte direkte. Ber derfor om et klart svar på om statsråden vil sørge for at hvis det gis ny konsesjon i stedet for å flytte fergeanløpet ut av Moss sentrum så vil Moss kommune få myndighet til å stanse fargeanløp i perioder med betydelige trafikkutfordringer i Moss.
I sitt svar kan man også tolke statsråden slik at han har snudd og nå åpner opp for at man kan la fergetrafikken ta bompengekostnadene. Er det riktig forstått at statsråden nå åpner opp for at fergetrafikken kan ta kostnadene for å finansiere ny RV19 i stedet for at kostnadene skyves over på lokaltrafikken?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det ligger ikke til en veieiers myndighet å regulere trafikk på andre veier enn sine egne veier. Dvs. at Moss kommunes myndighet er begrenset til kommunale veier. Dette gjelder også når et ferjesamband er en del av veien. Ferjesambandet Moss – Horten er en del av riksveg 19. Det er en ÅDT på 5 000 fra ferjesambandet og totaltrafikken på rv. 19 etter Kanalbrua er på om lag 25 000 ÅDT. Det vil si at lokaltrafikken utgjør en betydelig del av den samlede trafikken i Moss.
Jeg har imidlertid bedt Statens vegvesen om å gå i dialog med Moss kommune for å se på hvordan trafikale utfordringer ev. kan løses både i dagens ferjekontrakt og i fremtidige ferjekontrakter.
Når det gjelder spørsmålet om bruk av bompenger eller billettinntekter fra ferjen for å finansiere tiltak i Moss for å bedre trafikksituasjonen, var mitt svar på forrige spørsmål kun ment som en orientering om hvilke rammer som gjelder for slike saker og ikke som et uttrykk for et standpunkt.
Det er ikke anledning til å bruke billettinntektene fra riksvegferjene til andre formål enn drift av riksveiferjer. Inneværende kontrakt om drift av ferjesambandet Moss – Horten er også uegnet hvis man skulle ønske å begrense ferjetrafikken. Kontrakten varer ut 2028. Arbeidet med ny kontrakt er startet, men Samferdselsdepartementet har ennå ikke tatt stilling til hva slags kontrakt som skal brukes.
Hvis man i Moss ønsker å gjennomføre tiltak med lokal finansiering gjennom betaling fra trafikanter må det gjennomføres en ordinær prosess for bompengefinansiering.