Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:246 (2024-2025)
Innlevert: 29.10.2024
Sendt: 29.10.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 04.11.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Det dukker stadig opp eksempler på at natur vedtas omregulert og nedbygd uten at naturkonsekvensen er kartlagt, herunder Viken park i Fredrikstad og Kleivanskogen i Holmestrand. Årsaken er blant annet at Miljødirektoratets instruks om naturtypekartlegging ikke omfatter rødlistede arter utenfor viktige naturtyper.
Vil regjeringen endre instruksen slik at dette endres, og sikre at det varslede naturregnskapet inneholder data på kommunenivå slik at artene da blir forvaltet i tråd med naturmangfoldloven?

Begrunnelse

Eksempler fra Bunestoppen, Viken park og nå Kleivanskogen viser hvordan kommuner har så mangelfullt kartleggingsgrunnlag av natur i kommuneplanarbeidet, at de må endre kunnskapsgrunnlaget for naturmangfold etter at frivillige har kartlagt utrydningstruet natur, med de konsekvenser det medfører for fravær av innsigelser. Et tynt kunnskapsgrunnlag sår tvil om føringene i forskrift for konsekvensutredning ivaretas og innsigelsesmyndighetens forvaltningsansvar for allmenne interesser reelt sett fungerer. Dette gir gjentakende brudd på naturmangfoldloven og plan- og bygningslovens formålsparagraf i norske areal- og reguleringsplaner.
Et eksempel på dette er fra Holmestrand hvor det i 2022 ble kartlagt et 62 km2 stort område av kommunen etter Miljødirektoratets instruks (prosjektområde: Holmestrand kyst). Denne kartleggingen ble benyttet som grunnlag for KU i den nye kommuneplanen hvor et skogsområde som kalles Nordre og Søndre Kleivan ble foreslått som areal til bebyggelse. Arealene er utenfor vedtatt langsiktig utbyggingsgrense (LUG) vedtatt på fylkesnivå i 2019. Resultatet av kartleggingen som ble utført viste i begrenset grad naturtyper i Kleivanskogen. Det var heller ikke registrert noen rødlistede arter utover få registreringer som er gjort tidligere (villeple, alm, gulspurv). Dette vurderte kommuneadministrasjonen til ingen konsekvens for naturmangfold i plandokumentene som ble sendt på høring. Høringssvarene fra Statsforvalter og fylkeskommunen hadde følgelig ikke innsigelse på naturmangfold.
Statsforvalterne, statens representanter i hvert fylke, har fått streng beskjed av regjeringene siden 2013 om å ha høy terskel for å gripe inn når kommunene vil bygge ned natur eller matjord. Resultatet er en raskere nedbygging, mer makt til utbyggere og mindre nærnatur til kommunens innbyggere.
Innsigelser praktiseres ikke likt av Statsforvaltere rundt om i landet. Resultatet blir liten grad av likhet mellom statsforvalterne for ivaretakelse av allmenne interesser i meklingsprosesser og videre opprettholdelse av innsigelser. Samtidig mister staten sin kontroll og oversikt på arealplaner som ødelegger nasjonale naturverdier til fordel for samfunnsnytte som ofte er svært usikker.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Utredning av konsekvenser for natur er en viktig del av beslutningsgrunnlaget i utbyggingssaker. Kartlegging av naturtyper er kun ett av flere tema innen naturmangfold som skal dekkes ved en slik konsekvensutredning. Artskartlegging er ikke en del av instruksen for naturtypekartlegging, ut over det som er nødvendig for å bestemme lokalitetskvalitet for de kartlagte naturtypene. Miljødirektoratet anbefaler imidlertid, og legger til rette for, at alle rødlistearter registreres i hele kartleggingsområdet.
Vedtaksmyndigheten har ansvar for å sikre at vedtak bygger på et godt beslutningsgrunnlag, og kan ikke bare støtte seg på den kunnskapen som er fremskaffet i statlig regi. Ved behandling av kommunale arealplaner er kommunen ansvarlig for at konsekvensutredningen er gjennomført i tråd med reglene og at den gir et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Artskartlegging er et eget tema i Miljødirektoratets håndbok om konsekvensutredning av klima og miljø, M-1941. Arbeidet med å utvikle en veileder og instruks for artskartlegging, som skal være anerkjent metodikk i konsekvensutredninger, er i gang.
Artskartlegging, som eget tema, kan kombineres med naturtypekartleggingen, slik at begge disse temaene dekkes så fullstendig som mulig samtidig. Likevel er kartleggingene ganske ulike med tanke på kompetanse og digitale verktøy som kreves, derfor vurderer Miljødirektoratet at en fullstendig samordning av arts- og naturtypekartlegging, gjennom instruksen for naturtypekartlegging, ikke er hensiktsmessig. Det er derfor ikke planer om å endre instruksen på dette punktet.
Regjeringen sier i Meld. St. 35 (2023–2024) - Bærekraftig bruk og bevaring av natur, at vi vil legge til rette for bruk av arealregnskap og naturregnskap på lokalt og regionalt nivå som del av kunnskapsgrunnlaget for arealplanlegging og som verktøy for å vurdere konsekvenser av fremtidig arealbruk. Miljødirektoratet arbeider med veiledning for føring av naturregnskap, som vil supplere Kommunal- og distriktsdepartementets veiledning på arealregnskap. Regjeringen foreslår å styrke satsingen på naturregnskap med 50 millioner kroner til naturdata for naturregnskap i 2025. Satsingen vil bidra til at det kan lages gode naturregnskap som legger til rette for bedre beslutninger både nasjonalt og lokalt.