Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:233 (2024-2025)
Innlevert: 27.10.2024
Sendt: 28.10.2024
Besvart: 01.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Er Trafikkpakke 2 Nord, som SJ Norge i dag operer, også en del av gjennomgangen Jernbanedirektoratet skal gjøre fram til februar 2026? Når avklares det om Trafikkpakke 2 Nord også skal direktetildeles til Vy, og hva er prosessen og tidsplanen fram til denne beslutningen?

Begrunnelse

Etter at regjeringen valgte å direktetildele en midlertidig avtale til Vy for trafikkpakke Sør, med begrunnelsen at det skal gjøres en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler, er det skapt stor usikkerhet om hva som vil skje med SJs avtale for trafikkpakke Nord.

SJ Norge scorer høyt på kundetilfredshetsundersøkelser og har etablert flere nye tilbud på Dovre- og Nordlandsbanen. At regjeringen valgte å ikke benytte seg av opsjonen som ligger i avtalen med Go-Ahead gir grunn til å spørre om SJ også risikerer å bli kastet ut av det norske togmarkedet etter å investert både tid og penger i å etablere seg i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet skal foreta en samlet vurdering av behovet for, og eventuell innretning av, offentlige tjenesteforpliktelser for persontransport med jernbane. Trafikkavtalene for Nord og Vest utgår i henholdsvis 2028 og 2029.

Trafikkavtalegjennomgangen skal være klar i februar 2026, og det vil da foreligge et bedre grunnlag for å si noe nærmere om det fremtidige behovet for offentlige tjenesteforpliktelser og innretningen av fremtidige trafikkavtaler. Da vil vi også vite mer om det eventuelt er behov for å utsette inngåelse av nye langsiktige avtaler for de andre trafikkpakkene, for å legge til rette for en eventuell ny innretning av de fremtidige trafikkavtalene.