Mona Fagerås (SV): Hvilke vurderinger har Finansdepartementet gjort av behovet for ESA-godkjenning av reduksjon i trafikkforsikringsavgift for personbiler og varebiler med forbrenningsmotor foreslått i statsbudsjettet for 2025?
Begrunnelse
På budsjettspørsmål 156 fra SVs fraksjon svarer Finansdepartementet at fritak fra trafikkforsikringsavgift for elektriske varebiler kan innebære statsstøtte, og derfor vil kreve notifisering og godkjenning av EFTAs overvåkningsorgan (ESA).
I forslag til statsbudsjett 2025 foreslår regjeringen å redusere satsen i trafikkforsikringsavgift for personbiler og varebiler med forbrenningsmotor med -16,1 prosent, og for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter med -13 prosent. For elbiler og elektriske varebiler økes trafikkforsikringsavgiften med 3 prosent i tråd med prisveksten. Dette kan virke konkurransevridende. Jeg lurer derfor på hvilke vurderinger Finansdepartementet har gjort av behovet for ESA-godkjenning av denne endringen, og dersom godkjenning kreves, om denne betydelige reduksjonen i trafikkforsikringsavgift for personbiler og varebiler med forbrenningsmotor er notifisert og godkjent.