Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:213 (2024-2025)
Innlevert: 24.10.2024
Sendt: 25.10.2024
Besvart: 01.11.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Som en del av regjeringens ventetidsløfte:
Hva vil helse- og omsorgsministeren gjøre for å sikre at tilsvarende innovative løsninger som de som benyttes på Lovisenberg sykehus, tas i bruk på flere sykehus rundt om i landet, for å redusere ventelistene og bedre arbeidsvilkårene for helsepersonell?

Begrunnelse

Helsetjenesten står foran store utfordringer med økende ventelister og presset helsepersonell. Regjeringen har varslet et omfattende arbeid med å redusere ventetider for pasientbehandling, der innovasjon og teknologi skal spille en viktig rolle. Helse- og omsorgsministeren besøkte nylig Lovisenberg sykehus, som har oppnådd imponerende resultater i reduksjon av ventetider på operasjoner. I samarbeid med selskapet DeepInsight har sykehuset tatt i bruk kunstig intelligens for å effektivisere logistikken og pasientflyten, noe som har resultert i:
• 18 % reduksjon i ventetider på operasjoner siden januar i år.
• 26 % flere operasjoner enn samme periode i fjor.
• 13 % bedre planlegging og effektivitet sammenlignet med 2023.
Disse resultatene viser potensialet som ligger i å utnytte teknologi for å forbedre pasientbehandlingen. Hadde vi iverksatt lignende løsninger på tvers av hele spesialisthelsetjenesten, ville det aktivt bidratt til å redusere køer, bidratt til å forebygge personellmangel og gitt helsearbeidere bedre arbeidsvilkår. Det er derfor viktig å forstå hvilke planer regjeringen har for å innføre slike innovative løsninger flere steder i helsesektoren.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Regjeringens mål for ventetidsløftet er å sørge for en markant nedgang i ventetidene i løpet av 2024 og 2025, slik at gjennomsnittlig ventetid for påbegynt helsehjelp er på samme nivå eller lavere enn i 2019. Behandlingsetterslepet som har bygget seg opp under og etter koronapandemien skal hentes inn. Det er tre satsingsområder i Ventetidsløftet: personell; innovasjon og digitale løsninger; og samarbeid.
Jeg deler stortingsrepresentantens begeistring over hva Lovisenberg sykehus har oppnådd i sitt samarbeid med en privat aktør for å redusere ventetider til operasjoner.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2024 ble sykehusøkonomien styrket med 2,1 mrd. kroner for å redusere ventetidene. I tilleggsdokument til oppdragsdokumentet for 2024 ba jeg de regionale helseforetakene umiddelbart iverksette tiltak for å redusere ventetidene, i tråd med Ventetidsløftet. Jeg pekte blant annet på digitale løsninger og innovasjoner som frigjør arbeidstid, og samarbeid med private aktører – som eksempler på sentrale tiltak. I budsjettet for 2025 har regjeringen foreslått å styrke sykehusøkonomien med 5,5 mrd. kroner sammenlignet med saldert budsjett 2024, blant annet begrunnet i arbeidet med å redusere ventetidene. I arbeidet med Ventetidsløftet er det identifisert arbeids- og oppgavedeling, samt teknologiske løsninger og KI som vil bidra til å redusere ventetidene. De regionale helseforetakene har vært med å identifisere tiltakene som ble behandlet i Ventetidsløftet 17. oktober, og det er lagt til grunn at dette er gode tiltak og eksempler som kan vurderes om er aktuelle flere steder. Et av tiltakene er å bruke KI for arbeidsplanlegging, som for eksempel planlegging av bruk av operasjonsstuer. Dette tilsvarer løsningen som benyttes på Lovisenberg sykehus.
I oppdragsdokumentet for 2024 har jeg bedt de regionale helseforetakene, under ledelse av Helse Sør-Øst RHF, om å ta i bruk løsninger med kunstig intelligens som kan bidra til å frigjøre tid hos helsepersonell og redusere ventetider. Effekten av løsningene skal dokumenteres slik at det legger til rette for videre innføring.
Regjeringen ønsker å stimulere til økt implementering og spredning av gode innovasjoner. I statsbudsjettet for 2025 har vi foreslått 4 mill. kroner til et akseleratorprogram for helseinnovasjoner. Det er potensial for å øke helsenæringens bruk av etablerte virkemidler for helseinnovasjon og som blant annet kan redusere ventetidene. Programmet skal legge til rette for raskere utvikling av ny teknologi og nye løsninger i helse- og omsorgstjenestene. Virkemidlene som inngår i programmet bidrar til utvikling, implementering og spredning av innovasjoner.
Arbeidet med innovasjoner i spesialisthelsetjenesten er mangfoldig og inkluderer en rekke aktiviteter. I Nasjonal helse- og samhandlingsplan omtaler vi innovasjon som et viktig virkemiddel for å håndtere knapphet på personell, og i møte med tjenestenes omstillingsbehov. I planen viser vi til et nasjonalt arbeid som pågår for å sikre en bedre oversikt over innovasjonsaktiviteten og stimulere til at innovative løsninger som utvikles i fagmiljøene skal resultere i løsninger som tas i bruk og spres.