Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:182 (2024-2025)
Innlevert: 22.10.2024
Sendt: 23.10.2024
Til behandling

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva har forbrukerministeren konkret gjort for å sikre at rutiner ved stenging av strøm er gode nok etter hun og olje- og energiministeren hadde møte med strømselskapene noen år tilbake, og vil ministeren snarlig vurdere om det er behov for strengere regulering av nettselskapenes mulighet til å stenge strøm?

Begrunnelse

Denne helgen kunne vi lese den hjerterå og tragiske historien om en 72 år gammel mann som ble funnet død i et gjennomfrosset hus. Datteren og andre tar nå til orde for at det må lovendring til og at kommuner må varsles før strømmen stenges hos folk. Dette for å forhindre at noe slikt skal skje igjen.
Problematikken rundt muligheten for å stenge strømmen for husholdninger har undertegnede tatt opp med forbrukerministeren i muntlig spørretime tidligere, nærmere bestemt 2 februar 2022.
«Når strømprisene nå øker, får imidlertid flere og flere vansker med å betale strømregningen sin, og med de strømprisene vi har sett i vinter, er det dessverre sannsynlig at dette vil ramme flere. Noen må rett og slett velge mellom klær til barna, mat på bordet eller strøm. Samtidig vet vi at nettselskapene har en lovlig mulighet til å stenge strømmen til folk som ikke betaler. Det skal riktignok ikke skje om vinteren, men det er likevel et svært inngripende tiltak. Til sammenligning kan f.eks. ikke kommunene stenge vannet dersom folk ikke betaler, men må sikre betaling på andre måter.
Vil statsråden vurdere å fjerne nettselskapenes anledning til å stenge strømmen for husholdninger med betalingsproblemer?»
Statsråden svarte da bla følgende til meg på mitt spørsmål:

« Eg og olje- og energiministeren har hatt møte med straumselskapa om akkurat dette, og av samarbeidet med dei har vi fått ei god forståing av at det er noko som ikkje skal skje, og at i dei tilfella der det ikkje er betalingsevne, må ein ha eit veldig godt samarbeid med Nav. Det er på den måten ein skal unngå at nokon opplever det, og det har vi tatt opp på møte med straumselskapa.»

Det tragiske tilfellet VG skriver om i artikkelen viser at strømmen til den 72 år gamle mannen ble avskrudd 22. mars i 2022. Han levde uten strøm i et år og ni måneder før han ble funnet død i januar 2024. Dette illustrer at det trolig er tilfeller der rutinene for stenging av strøm ikke er gode nok, og at slik stenging faktisk forekommer til tross for at statsråden i svaret av 2 februar 2022 sa at slikt ikke skulle skje.

https://www.vg.no/nyheter/i/eMqQOK/datteren-oensker-lovendring-etter-at-faren-doede-i-hus-uten-stroem

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig