Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:180 (2024-2025)
Innlevert: 22.10.2024
Sendt: 23.10.2024
Besvart: 01.11.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Hva gjøres for å fornye stiftelsesloven, og vil hvilke grep gjør statsråden for å få fortgang i arbeidet?

Begrunnelse

De siste årene har det blitt betydelig mer penger i norske stiftelser. Bare fra 2018 til 2021 økte egenkapitalen fra 182 milliarder til 221 milliarder kroner, og i 2023 stod stiftelsene for en verdiskapning på 58 milliarder.
Stiftelsesloven fra 2001 er ikke tilpasset utviklingen og dagens regulering trenger å få en helhetlig gjennomgang. Mangelen på oppdatert regelverk begrenser både samfunnsbidraget fra eksisterende stiftelser og potensialet de kan utløse i fremtiden, og de norske stiftelsene står sammen bak ønsket om en oppdatert lov. NOU 2016:21 inneholder flere gode forslag til hvordan stiftelsesloven kan fornyes, og er et godt utgangspunkt for videre arbeid. I midlertidig er det nødvendig at nye initiativ forankres godt og bredt bland de norske stiftelsene, for å sikre at de svarer ut dagens utfordringer.
Stiftelser bidrar til å løse viktige samfunnsoppgaver. I en fremtid hvor det med all sannsynlighet blir større press på offentlige utgifter vil det være klokt å legge til rette for opprettelse av flere stiftelser og gi de eksisterende bedre rammevilkår. Stiftelser bidrar i dag innen sektorer som undervisning, forskning, kultur, helse og omsorg, bolig, mv. En del stiftelser er næringsdrivende eller har eierkontroll til viktige bedrifter. Norsk stiftelsers eierskap sikrer stabilitet og lokal forankring for bedrifter i et evighetsperspektiv.
For å realisere potensialet trengs en moderne stiftelseslov som sikrer gode og stabile rammevilkår. En lov må tilpasses dagens utfordringer og følge med i tiden, og legge til rette for utdeling til formålet og god kapitalforvaltning I våre nordiske naboland bidrar stiftelser enda større grad til å løse store samfunnsoppgaver og det bør være i Norges interesse at det kan etableres flere norske stiftelser.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: NOU 2016: 21 Stiftelsesloven inneholder flere gode forslag til endringer i stiftelsesloven. Det er likevel enkelte temaer som ikke er grundig omtalt. Siden utredningen ble levert er stiftelsesloven i første omgang endret for å gjøre det enklere å oppheve kommunale boligstiftelser, og for å legge til rette for at styremøter i stiftelser kan gjennomføres elektronisk.
Selv om det allerede er gjort enkelte endringer, er jeg enig i at loven bedre kan tilpasses dagens situasjon. I dag er det registrert ca. 6 000 stiftelser i Stiftelsesregisteret. Det er relativt få stiftelser i Norge, selv om antallet svært store stiftelser har økt de siste årene, og egenkapitalen til stiftelser også har økt betraktelig. Jeg er også klar over at norske stiftelser sysselsetter mange arbeidstakere.
Likevel er det slik at dagens stiftelseslov fungerer godt som rammeverk innenfor de aller fleste områder. Som statsråd har jeg ansvar for en rekke lover, og må til enhver tid prioritere hvilke lover som bør revideres og nye lovarbeider.
Jeg vil understreke at regjeringen er opptatt av at norske stiftelser skal ha gode rammevilkår. Når jeg skal foreslå enten en revisjon av stiftelsesloven eller en ny lov, må forslaget tilpasses dagens situasjon for stiftelser og den rollen de har i samfunnet. Jeg vil involvere både stiftelsene og andre som berøres i dette arbeidet.