Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til utviklingsministeren

Dokument nr. 15:175 (2024-2025)
Innlevert: 22.10.2024
Sendt: 22.10.2024
Besvart: 25.10.2024 av utviklingsminister Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hvorfor er ressursbruken til uavhengig evaluering, med mandat om å holde bistandsforvaltningen ansvarlig for bruk av bistandsmidlene, redusert fra 27 millioner i 2019 til 10,4 millioner for neste års budsjett?

Begrunnelse

Samtidig som bistandsbudsjettet har økt kraftig de siste årene, har andelen som brukes til uavhengig evaluering blitt redusert. Det er det eneste kunnskapsarbeidet i bistanden med mandat til å holde bistandsforvaltningen ansvarlig gjennom uavhengige faglige vurderinger av bistanden, noe som ofte innebærer faglig funderte, ukomfortable spørsmål til Norad og UD.

Nå er hele evalueringsenheten flyttet til Norec. I Prop 1 S står det at 10,4 mill kr flyttes til Norec drift fra Norad drift (141.01 til 144.01) på grunn av dette. Det er mer enn 60 prosent reduksjon siden 2019, da det ble brukt nesten 27 millioner kroner på evaluering ifølge Evalueringsavdelingens årsrapport. Siden bistandsbudsjettet vokser omtrent i takt med BNI, betyr det en vesentlig kraftigere reduksjon i andelen av budsjettet som brukes på faglig ansvarliggjøring av bistandsforvaltningen.

Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim (Sp)

Svar

Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim:
Jeg viser til mitt svar til representant Guri Melbys spørsmål nr. 2246 (2023-2024) datert 07.06.2024, hvor jeg påpekte at regjeringen er opptatt av å legge til rette for et fortsatt sterkt kompetansemiljø for evaluering av norsk bistand også etter overflyttingen av Evalueringsavdelingen fra Norad til Norec, slik at denne viktige oppgaven blir ivaretatt på best mulig måte. Som del av forberedelsene til flyttingen til Norec, som trer i kraft fra 1. januar 2025, er det blant annet rekruttert ny evalueringsdirektør og 6 nye eksperter. Ytterligere 2 stillinger lyses ut i løpet av året. Dette vil bidra til å sikre et fortsatt sterkt fagmiljø for evalueringsarbeidet også etter overflyttingen til Norec.

Når det gjelder spørsmålet om finansiering, så er det riktig at 10,4 mill. kroner flyttes fra kap 141 Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad), post 01 Driftsutgifter til kap. 144 Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec), post 01 Driftsutgifter for å dekke økning i Norecs driftsutgifter som følge av flyttingen av arbeidet med uavhengige evalueringer. I tillegg er det foreslått å flytte 13 mill. kroner fra Norads kap. 141, post 21 Spesielle driftsutgifter til Norecs kap. 144, post 21 Spesielle driftsutgifter for 2025, jf. omtale på s. 73-75 i Utenriksdepartementets Prop. 1 S (2024-2025). Disse midlene vil dekke Norecs utgifter til eksterne tjenester for å sikre forsvarlig evaluering av norsk bistand.

Det er dermed foreslått en samlet ressursbruk på 23,4 mill. kroner til Norecs arbeid med uavhengige evalueringer av bistanden for 2025, som er en tilnærmet videreføring av kostnadsnivået fra inneværende år.

I tillegg til bevilgningene over Utenriksdepartementets budsjett, har Klima- og miljødepartementet også bidratt med midler tilsvarende en stilling, og noe utredningsmidler til Evalueringsavdelingen. KLD vil videreføre sin tildeling etter at oppgaven er overført til Norec.