Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:173 (2024-2025)
Innlevert: 22.10.2024
Sendt: 22.10.2024
Besvart: 28.10.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Morrow har fått beskjed fra politiet om at de ikke kan bruke utlendingsforskriften § 1.1 for å hente de siste 60 til 80 personene til å få produksjonen i gang.
Kan statsråden forsikre oss om at hun enten vil klargjøre at dagens regler eller endre forskriften slik at regjeringens ambisjon fra batteristrategien blir realisert?

Begrunnelse

Slik vi har erfart fra utviklingen av flere viktige næringer i Norge, vil det i oppbyggingen av en norsk batterinæring være behov for å trekke på utenlandsk kompetanse, erfaring, teknologi og kapital. Målet er raskt å bygge opp norsk ekspertise på området.

NRK og Dagens næringsliv har nylig omtalt utfordringer Morrow Batteries har med å få tillatelse til at spesialiserte installatører får gjort nødvendig arbeid i Norge for å installere innkjøpt utstyr til en verdi av over 2 milliarder kroner på Morrow Batteries fabrikk i Arendal.

Morrow Batteries har jobbet med å etablere Europas første gigafabrikk for LFP-batterier siden de ble etablert i 2020. Monteringen av utstyr ble startet høsten 2023 og nå er selskapet to måneder unna å starte kommersiell produksjon. Utfordringene vil forsinke oppstart og får store økonomiske konsekvenser for virksomheten.

Det er etter spørsmålsstillers syn alvorlig dersom regelverket for å hente inn spesialister er så rigid at man ikke får installert nødvendig utstyr. I dette tilfellet får det alvorlige konsekvenser for en rekke næringslivaktører som tar stor risiko for å utvikle en næring som kan ha betydning for ny Norges takt inn i grønn omstilling.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regjeringen la i 2022 frem en batteristrategi med klare ambisjoner for videreutvikling av en batteriverdikjede i Norge og at vi skal være et attraktivt vertsland. Denne ambisjonen står fast.
Det følger av utlendingsloven § 55 at personer fra land utenfor EØS som skal arbeide i Norge, må ha oppholdstillatelse som gir rett til å ta arbeid med mindre annet fremgår i eller i medhold av loven. Det er gjort unntak fra kravet om oppholdstillatelse i utlendingsforskriften § 1-1 for enkelte kategorier arbeidstakere som har arbeidsforhold av inntil tre måneders varighet. Tidsbegrensningen er absolutt og samsvarer med tillatt korttidsopphold etter Schengenregelverket. Samlet oppholdstid uten oppholdstillatelse i Schengenområdet kan ikke overstige 90 dager innenfor en periode på 180 dager.
Personer med teknisk kompetanse som skal montere, demontere, etterse, reparere, vedlikeholde eller informere om bruken av maskiner eller teknisk utstyr, er unntatt fra kravet om oppholdstillatelse etter utlendingsforskriften § 1-1 første ledd bokstav b. Det følger av bestemmelsen at tekniske eksperter ikke kan ha arbeidsgiver i Norge og at behovet for arbeidskraften ikke kan strekke seg utover tre måneder. Tekniske eksperter (eller eventuelt oppdragsgiveren) må gi skriftlig melding til lokalt politidistrikt før innreise, jf. utlendingsforskriften § 1-1 siste ledd andre punktum.
Tekniske eksperter som ikke er omfattet av unntaket i utlendingsforskriften § 1-1 første ledd bokstav b, for eksempel fordi behovet for arbeidskraft hos oppdragsgiveren i Norge strekker seg utover tre måneder, må ha gyldig oppholdstillatelse. Disse kan, avhengig av om de er arbeidstakere eller selvstendig næringsdrivende i hjemlandet, få oppholdstillatelse i inntil seks år som utsendt arbeidstaker eller selvstendig oppdragstaker, jf. henholdsvis utlendingsforskriften §§ 6-13 og 6-14. Det er en forutsetning at tjenesteyteren har kompetanse som faglært, at kompetansen er relevant for gjennomføringen av oppdraget og at lønns- og arbeidsvilkårene ikke er dårligere enn etter gjeldende tariffavtale eller regulativ for bransjen. Med faglært menes personer som har utdanning fra høyskole eller universitet, fagutdanning tilsvarende videregående skoles nivå, fagbrev eller spesielle kvalifikasjoner.
Det følger av utlendingsloven § 76 at departementets alminnelige instruksjonsadgang ikke gir adgang til å instruere om avgjørelsen i enkeltsaker. Jeg kan derfor ikke kommentere enkeltsaken som danner grunnlaget for dette spørsmålet utover å henvise til det politiet selv har opplyst om i media. Agder politidistrikt har uttalt til Agderposten at det gjenstår flere etterforskningsskritt i saken, og at de av etterforskningsmessige hensyn ikke kan kommentere utover at politiet undersøker om regelverket er overholdt. Når det gjelder eventuelle utvisningssaker, så håndteres disse av Utlendingsdirektoratet.
Jeg vil avslutningsvis understreke viktigheten av at utlendinger som ønsker å arbeide her og virksomheter som ønsker å benytte deres arbeidskraft, setter seg inn i og følger reglene for innreise og opphold i Norge.