Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:166 (2024-2025)
Innlevert: 21.10.2024
Sendt: 22.10.2024
Besvart: 28.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Når vil statsråden kreve at bompengetakstene justeres for å oppnå gjennomsnittstaksten vedtatt i Bypakke Bergen Prop. 11 S (2017-2018)?

Begrunnelse

Den gjennomsnittlige inntekten i Bypakke Bergen skal være 14,77 2024-kroner per passering, jamfør vedtak i prop. 11 S (2017-2018). Men den reelle gjennomsnittlige inntekten har falt jevnlig og ligger i dag på 11,61-kroner (kilde: Miljøløftet). Fallet vil fortsette i takt med økende elbilandel, og differansen mellom reelle inntekter og det som kreves for å finansiere prosjektene i pakken vil øke ytterligere fra 1.1.2025.

Samtidig øker trafikken i Bergen. Nullvekstmålet vil ikke nås, og det glidende snittet har lenge vært reddet av trafikktallene fra korona-tiden. Situasjonen er altså at inntektene går ned, og trafikken går opp.

I 2023 besluttet derfor partene i Styringsgruppen for Bypakke Bergen at bompengene skulle justeres i 2024 slik at gjennomsnittstakst kunne oppnås, noe det nye byrådet ved Christine Kahrs (H) bekreftet i Styringsgruppen 6. desember 2023. Men byrådet har ikke fulgt dette opp, og nå taper partene, Bergen kommune, Vestland fylke, og staten, over 21 millioner per måned (kilde: Bergen kommune). Inntektene kan ikke hentes inn igjen senere, og staten og fylkeskommunen er klare for å justere takstene for å sikre nullvekstmålet samt nødvendig finansiering av prosjekter som Bybanen til Åsane og Nordhordalandstunnelen.

Byrådet i Bergen vil ikke foreta seg noe før staten presser på, og spørsmålet er derfor nå staten har tenkt å gjøre dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I 2020 ble det inngått byvekstavtale for perioden 2019–2029 mellom Samferdselsdepartementet og daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Vestland fylkeskommune og kommunene Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden. I denne avtalen har partene forpliktet seg til å arbeide sammen for å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. Det krever en sammensatt virkemiddelbruk, der alle partene bidrar med tiltak innenfor sine ansvarsområder.
Den bompengefinansierte bypakken for Bergen ble behandlet i Stortinget i 2017, jf. Prop. 11 S (2017–2018) Finansiering av Bypakke Bergen i Hordaland og Innst. 90 S (2017–2018). Det ble i den forbindelse fastsatt en gjennomsnittstakst (gjennomsnittlig inntekt per passering). Bypakken er en del av byvekstavtalen, som samlet omtales som Miljøløftet.
I bypakker kan lokale myndigheter justere bompengetakstene slik at gjennomsnittstaksten blir som forutsatt i proposisjonen. For Miljøløftet har bompengeselskapet fullmakt fra styringsgruppen til å søke om justering av bompengetakstene i samsvar med konsumprisindeksen. Jeg har fått opplyst at det foreligger søknad fra bompengeselskapet om prisjustering av takstene i samsvar med konsumprisindeksen frem til september 2024. Det forventes prisjustering av takstene tidlig i januar 2025.
Jeg er også kjent med at styringsgruppen i Miljøløftet har satt i gang et arbeid for å se på mulige alternativ for å oppnå gjennomsnittstaksten i Prop. 11 S (2017-2018). En arbeidsgruppe har foreslått for styringsgruppen å øke takstene for alle kjøretøy utover prisveksten, i tillegg til å øke taksten for elbiler i tråd med Prop. 1 S (2022-2023) for Samferdselsdepartementet, der det ble åpnet for det kan fastsettes en takst på inntil 70 pst. av ordinær takst for lette nullutslippskjøretøy. Fylkestinget i Vestland har vedtatt at taksten for lette nullutslippskjøretøy kan økes i bompengepakker forutsatt at kommunen(e) gjør tilsvarende vedtak. Bergen kommune har ennå ikke behandlet en sak om økt takst for nullutslippskjøretøy.
I bypakker og byvekstavtaler skal prosjekter og tiltak prioriteres gjennom porteføljestyring, og omfanget av utbyggingen skal tilpasses den økonomiske rammen. Dette gir lokale myndigheter både et stort handlingsrom og ansvar. Av Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036 fremgår det at det ventes en stor trafikkvekst i de største byområdene med uendret virkemiddelbruk. Nullvekstmålet vil komme under press. Det er videre pekt på at forsterket bruk av allerede kjente og tilgjengelige virkemidler vil gi størst effekt på måloppnåelsen, og at det er et uunyttet handlingsrom der i dag. Restriktive tiltak mot biltrafikk som bompenger og parkeringsrestriksjoner samt konsentrert arealbruk er nevnt som gode eksempler på tiltak som kan gi høy måloppnåelse.