Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:150 (2024-2025)
Innlevert: 18.10.2024
Sendt: 21.10.2024
Besvart: 25.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP):
Dersom statsråden ikke ser urimeligheten ved å inngå ny konsesjon for Bastø Fosen, uten å løse utfordringene med rv. 19, og ved dette går imot et sterkt lokalt ønske om å fjerne fergeanløpet til Moss sentrum.
Vil statsråden sørge for at Moss kommune involveres i utarbeidelsen av nye konsesjonsvilkår, slik at kommunen kan kreve stopp i fergetrafikk i perioder med store køproblemer, og at deler av konsesjonsinntektene og/eller fergeinntektene går til finansiering av ny rv. 19?

Begrunnelse

Innbyggerne og næringslivet i Moss opplever ekstreme trafikkutfordringer som følge av at landets mest trafikkerte fergestrekning har anløp i Moss sentrum og fører til ekstreme trafikkutfordringer. Hverken regjeringen eller hans partifeller som styrer Østfold fylkeskommune har vært villige til å foreta grep som vil løse trafikkutfordringene. Tvert imot ønsker regjeringen og fylkeskommunen at innbyggerne i Moss skal måtte betale for trafikkproblemene Bastø Fosen medfører gjennom bompenger. Fremskrittspartiet synes det er urimelig at innbyggere og næringsliv i Moss skal måtte betale bompenger for et problem som i all hovedsak skapes av staten gjennom fergeanløpet, samtidig som staten og Bastø Fosen har alle inntektene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trafikk fra ferja har en ÅDT på 5 000, hvorav ca. 20 pst. er tungbiler. Den totale trafikken på rv. 19 etter Kanalbrua er på om lag 25 000 ÅDT. Det betyr at lokaltrafikken utgjør en betydelig del av den samlede trafikken i Moss.
Det pågår arbeid med kommunedelplan med konsekvensutredning for rv. 19. Det utredes flere alternative løsninger. Det er besluttet rammer for planarbeidet. Samfunnsmålet for utredningsarbeidet er:

«I år 2040 er det utviklet transportløsninger som påfører byområdet små miljøproblemer, samtidig som det er gode koblinger mellom transportnettverkene».

Effektmålene for arbeidet handler om redusert støy- og luftforurensning, bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet for nærings- og gjennomgangstrafikken, å minimere inngrep i verdifulle områder, løsninger for gående og syklende og bedre framkommelighet for kollektivtransporten. Det skal arbeides for løsninger som ikke er til hinder for by- og stedsutvikling i Moss. Videre skal framtidig løsning for rv. 19 i minst mulig grad utgjøre en barriere mellom viktige målepunkt i sentrum, herunder mellom bykjernen og ny jernbanestasjon.
Statens vegvesen har utredet flytting av ferjeleiet ut av sentrum gjennom KVU i 2014 og i en utredning fra 2019. Den gang ble dagens plassering anbefalt videreført av Statens vegvesen.
Dagens kontrakt om drift av riksvegferjesambandet Moss-Horten løper endelig ut ved utgangen av 2028. Kontrakten er en netto-kontrakt der driften av sambandet i all hovedsak finansieres gjennom billettinntektene fra trafikantene. Det betales ikke tilskudd fra staten til driften i annet enn helt ekstraordinære situasjoner.
Statens vegvesen har startet arbeidet med ny anbudskontrakt for sambandet og vil i den forbindelse gjøre en rekke vurderinger som skal lede frem til et sett med krav som skal sikre at ferjetilbudet vil være relevant, både for de reisende og omgivelsene ellers. Det er i denne fasen for tidlig å si hvilke krav dette blir, men det er ingen selvfølge at dagens forutsetninger videreføres.
Ferjeinntektene vil gå til å finansiere ferjetilbudet. Det er per dags dato ingen riks- og fylkesvegferjesamband som gir overskudd til statskassen. Ferjesamband kan brukes som innkrevingspunkt for bompenger, og på den måten finansiere vegtiltak, men da som følge av en ordinær bompengeprosess.
Moss kommune har tatt initiativ til dialog om kommende ferjekontrakt overfor Statens vegvesen som har svart positivt på dette.