Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:141 (2024-2025)
Innlevert: 18.10.2024
Sendt: 18.10.2024
Besvart: 29.10.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Hvor mye vil pumpeprisen på bensin og diesel øke i 2030 med regjeringens planlagte opptrappingsplan og raskere innfasing av høyere andeler biodrivstoff frem mot 2030, slik varslet i Klimastatus og -plan (2024-2025) og hvor mye vil det koste staten i subsidier dersom regjeringen ønsker å holde prisen på bensin og diesel upåvirket av denne opptrappingsplanen og innblandingskravet?

Begrunnelse

I Klimastatus og -plan (særskilt vedlegg til Prop. 1 S 2024-2025) skriver regjeringen at den ønsker å nå klimamålene gjennom en raskere innfasing av en høyere andel biodrivstoff. Hele 30 prosent av de planlagte utslippskuttene skal komme fra økt innblanding av biodrivstoff.
Regjeringen skriver også at biodrivstoff med gode bærekraftegenskaper vil være en svært knapp og kostbar ressurs som må prioriteres der den trengs mest, at biodrivtoff er et av de dyreste klimatiltakene, og at kostnadene veltes over på forbrukerne gjennom økte pumpepriser. I dag bruker Norge tre prosent av global produksjon av avansert biodrivstoff, og regjeringens opptrappingsplan betyr i underkant av en dobling av dette. Det vil være behov for å importere mesteparten av biodrivstoffet, ifølge Grønn Bok.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regjeringen har varslet at avgiftene på utslipp under innsatsfordelingsforordningen skal økes til 2 400 2025-kroner i 2030. Videre har vi varslet at vi vil øke omsetningskravet til veitrafikken slik at om lag 30 pst. av omsatt flytende drivstoff i 2030 er av biologisk opprinnelse (biodrivstoff). Som varslet i klimastatus og -plan vil regjeringen gi Miljødirektoratet i oppdrag å utrede opptrapping av omsetningskravene for 2026 og 2027 i tråd med de nivåene som er signalisert i 2030. Som en del av oppdraget skal Miljødirektoratet foreslå ulike kombinasjoner av biodrivstoffkvaliteter, herunder bruken av konvensjonelt og avansert biodrivstoff. Etter konsekvensvurdering vil forslagene sendes på offentlig høring. Regjeringen vil komme tilbake til nivåer på omsetningskravene for 2026 og 2027 i løpet av 2025.

Pumpeprisen fastsettes i et marked, der nivået på omsetningskrav og avgifter kun er noen av forholdene som påvirker prisen. Regjeringen har ingen anslag for hvor mye pumpeprisen vil endres i 2030 sammenlignet med i dag. Det eksisterer heller ingen kanal for å betale ut tilskudd eller subsidier til bruk av bensin og diesel i veitrafikken. I tidligere år (samt i regjeringens forslag for 2025) har økte klimagassavgifter i veitrafikken blitt kompensert gjennom redusert veibruksavgift og trafikkforsikringsavgift. Eventuelle tiltak for å motvirke økte drivstoffpriser vurderes i de årlige statsbudsjettene.