Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til finansministeren

Dokument nr. 15:137 (2024-2025)
Innlevert: 17.10.2024
Sendt: 18.10.2024
Besvart: 28.10.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hva er status for arbeidet med ny sjablongmodell for verdsettelse av boliger, og når regner regjeringen med at ny modell vil bli tatt i bruk?

Begrunnelse

I behandlingen av statsbudsjettet for 2022 vedtok Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen endre metoden for verdsetting av dyre boliger slik at verdsettingen bedre samsvarer med eiendommenes reelle markedsverdi.»

Det er snart tre år siden dette vedtaket ble fattet. I mellomtiden er det blitt kjent at Finansdepartementet arbeider med en ny sjablongmodell for verdsettelse av alle boliger. Blant andre SSB har bidratt i dette arbeidet. Etter hva som er kjent om den nye modellen, så vil den også bidra til å innfri Stortingets vedtak nevnt over.
Av statsbudsjettforslaget for 2025 fremgår det at dette arbeidet stadig pågår, men uten konkret informasjon om hvordan det ligger an eller når ny modell kan tas i bruk.
Systemet for verdsettelse av bolig har en dobbel funksjon. Det avgjør boligens verdi når formuesskatten skal settes. Men det avgjør, i brorparten av kommuner med eiendomsskatt, også hvor stor den kommunale eiendomsskatten er for den enkelte bolig.
For de dyreste boligene er det til dels svært store sprik mellom verdsettelsen i sjablongen og reell verdi. Spriket skjer alltid i én retning: Det verdsetter boligene for lavt. I enkelttilfeller kan sjablongen gi enkeltboliger en skatteverdi på under 10% av reell verdi. Det gjør at eiere av disse boligene betaler vesentlig mindre skatt enn de ville gjort hvis markedspris lå til grunn.
Det skyldes at sjablongmodellen er grovmasket. Selv om den jevnt over treffer greit, så treffer den rett og slett ikke for de dyreste boligene. For alle som får boligen fullt ut verdsatt av modellen, oppleves det med rette urettferdig. Landets rikeste slipper også her unna. Dette gjør samtidig at kommuner og staten går glipp av skatteinntekter.
Heldigvis finnes det en løsning. Vi må lage en bedre sjablongmodell. En bedre modell vil gjøre både formues- og eiendomsskatten mer rettferdig, samtidig som det gir mer penger som kan brukes på velferd til fordel for alle. Det kan imidlertid virke som om regjeringen skynder seg i overkant sakte med å følge opp stortingsvedtaket som ba om dette.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regjeringen har gjort formuesskatten mer rettferdig og omfordelende. Det er fulgt opp i 2022-og 2023-budsjettet. Formuesskatten er særlig økt for dem som eier mye aksjer, dyre boliger, fritidsboliger eller for eiere med flere boliger. Samtidig er bunnfradraget økt.
For at formuesskatten skal fungere godt som et fordelingspolitisk virkemiddel, er det viktig at den legges på et best mulig grunnlag. Departementet jobber jevnlig med å forbedre skattegrunnlagene. I budsjettet for 2024 foreslo derfor regjeringen lettelser ved å øke kalkulasjonsrenten for næringseiendom utenfor de største byene, for å bidra til at formuesskatten legges på et mest mulig grunnlag.
Som grunnlag for å fastsette formuesverdier for primær- og sekundærboliger benyttes en modell i SSB for å anslå boligenes markedsverdi. Modellen ble første gang tatt i bruk i 2009, og jeg er enig med spørsmålsstiller i at modellen etter dagens standarder er relativ enkel. Modellen kan både overvurdere og undervurdere boligverdier. Skattytere kan få satt ned for høyt beregnet verdi til dokumentert verdi. På oppdrag fra Finansdepartementet har SSB undersøkt om modellens treffsikkerhet kan økes. Resultatene fra dette prosjektet ble publisert 3. februar 2023.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2022 fattet Stortinget anmodningsvedtak (nr. 35 punkt 34):

«Endre metoden for verdsetting av dyre boliger slik at verdsettingen bedre samsvarer med eiendommenes reelle markedsverdi.»

Også Hurdalsplattformen har som mål å forbedre SSBs sjablongmodell. I plattformen står det at «metoden for verdsetting av dyre eiendommer gjennom SSBs sjablongmodell må oppdateres for å reflektere eiendommenes reelle verdi».
Det vises til Prop. 1 S (2024-2025) Finansdepartementet der det framgår at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et egnet tidspunkt.