Skriftlig spørsmål fra Irene Ojala (PF) til energiministeren

Dokument nr. 15:133 (2024-2025)
Innlevert: 16.10.2024
Sendt: 17.10.2024
Besvart: 25.10.2024 av energiminister Terje Aasland

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Vardø kommune i Øst-Finnmark reagerer på at Energidepartementet setter en foreløpig stopp for å utrede kjernekraft i kommunen.
Hvorfor kan ikke Energidepartementet saksbehandle Vardø kommune sitt konsekvensutredningsprogram for etablering av kjernekraft i kommunen parallelt med tilsvarende saker i Sør-Norge som nå er på høring når vi vet at klimasaken er en hastesak?

Begrunnelse

Selskapet Norsk Kjernekraft har laget forslag til utredningsprogram for etablering av kjernekraft i Aure kommune i Møre og Romsdal og Heim kommune i Trøndelag.
Forslaget ble send til Energidepartementet i november i fjor på vegne av Norsk Kjernekraft og de to kommunene. 21. mai i år sendte departementet forslaget ut på høring med høringsfrist 21. november.
Selskapet Norsk Kjernekraft har også laget forslag til utredningsprogram for etablering av kjernekraft i Vardø. Forslaget ble sendt til Energidepartementet i juni, men departementet legger Vardøs sak på is. Det samme gjelder et forslag til utredningsprogram for Øygarden kommune i Vestland.
Departementet begrunner stoppen i saksbehandlingen i et brev til Norsk Kjernekraft 1. oktober med:

«Kommersiell produksjon av elektrisk energi ved bruk av kjernekraftteknologi har ikke vært behandlet av norske myndigheter tidligere, og erfaringsgrunnlaget for denne type saksbehandling er derfor begrenset. Energidepartementet vil derfor avvente behandling av prosjektene i Vardø og Øygarden inntil erfaringene fra den pågående høringen er gjort.»

Samme dag, 1. oktober, svarer Vardø kommune ved ordfører Tor Erik Labahå Energidepartementet.

«Vardø kommune uttrykker sterk uenighet med beslutningen om å vente med oppstart av konsekvensutredningsprogrammet for etablering av kjernekraftverk i vår kommune. Vi mener dette er en uheldig beslutning som ikke tar hensyn til de unike utfordringene, behovene og mulighetene i Finnmark-regionen.»

Labahå mener det både er uforståelig og svært spesielt at Energidepartementet ikke kan behandle flere kjernekraftsaker samtidig.
Han sier at dessuten er problemstillingene til kommuner i sør svært forskjellig fra en kommune i Finnmark. Samiske interesser er et viktig stikkord. Dermed kan en ikke bare bygge videre på saksbehandlingen for Aure og Heim når departementet begynner med Vardø, mener Labahå.
I sitt tilsvar til Energidepartementets brev fra 1. oktober skriver Norsk Kjernekraft 8. oktober at selskapet primært ønsker at konsekvensutredningsprogrammene til Vardø og Øygarden legges ut på høring umiddelbart, men alternativt at departementet kommer med et tidsperspektiv for når høringen for Vardø og Øygarden sine saker kan forventes.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Energidepartementet mottok 14. juni 2024 melding med forslag til konsekvensutredningsprogram for etablering av kjernekraft i Vardø kommune, fra tiltakshaver Norsk Kjernekraft AS. Selskapet har levert tilsvarende meldinger for planer om etablering av kjernekraft i henholdsvis Øygarden kommune og Aure og Heim kommuner. Departementet sendte sistnevnte melding på offentlig høring den 21. mai, med høringsfrist 21. november i år.
Etter endt høringsfrist er saksgangen at departementet skal gjennomgå høringsinnspill og deretter enten fastsette et utredningsprogram, eller be tiltakshaver om å justere innholdet i forslaget til utredningsprogram. Departementet kommuniserte til tiltakshaver Norsk Kjernekraft AS i brev av 1. oktober at behandling av prosjektene i Vardø og Øygarden avventes inntil det er innhentet erfaringer fra den pågående høringen for prosjektet i Aure og Heim kommuner.
Bakgrunnen for denne beslutningen er at erfaringsgrunnlaget for denne type saksbehandling er begrenset, ettersom det aldri før har vært gjennomført konsesjonsbehandling av kommersiell produksjon av elektrisk energi ved bruk av kjernekraftteknologi. Vi vil derfor hente nyttig læring fra den pågående prosessen. Som kjent er kjernekraft en energikilde som vil kreve flere typer konsesjoner og tillatelser, og involvere flere departementer med ulike ansvarsområder, etter ulike regelverk. Energidepartementet ser det derfor som mest hensiktsmessig å avvente videre behandling inntil rammene for konsekvensutredning av kjernekraftverk er avklart.