Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:119 (2024-2025)
Innlevert: 15.10.2024
Sendt: 15.10.2024
Besvart: 22.10.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Mener kulturministeren at det avgrensningskriterium mot offentlig virksomhet som nå foreslås i den nye forskriften, som er på høring, vil bidra til at ideelle aktører som de siste årene har falt utenfor ordningen nå kan påregne å igjen bli søknadsberettiget?

Begrunnelse

I kulturdebatten på Youngs 15. oktober uttalte kulturministeren at regjeringen nå foreslår forenklinger i momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner og helt konkret at man fjerner Solberg-regjeringens begrep «offentlige oppgaver» i forskriften.
Hvis man går inn i selve høringsutkastet vil man imidlertid kunne lese at departementet skriver:

"Departementet vurderer blant annet dagens avgrensning mot offentlig virksomhet etter forskriften § 3 tredje ledd bokstav f, og drøfter ulike avgrensningsmuligheter. Begrepet om at virksomheten må komme offentlige oppgaver «til gode» er upresist, og anses som lite egnet som avgrensningskriterium mot offentlig virksomhet. Departementet foreslår derfor at begrepet ikke videreføres, og at det presiseres i forskriften at avgrensningen mot offentlig virksomhet skal omfatte offentlig lovpålagte oppgaver og oppgaver som utføres på vegne av det offentlige. En slik presisering er i tråd med etablert forvaltningspraksis, og forslaget innebærer derfor kun en klargjøring av gjeldende rett (se høringsnotatets pkt. 5.3 flg.)."

Etterlattinntrykket fra kulturministerens uttalelse i debatten er at man nå rydder opp i forskriften slik at ideelle aktører som for eksempel Fontenehusene nå vil komme inn under ordningen for momskompensasjon igjen. Men når man leser hva hennes departement skriver i høringen så er det mange som tviler på at dette medfører noen materielle endringer. Derfor vil en oppklaring være på sin plass.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Formålet med momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner er å fremme frivillig aktivitet. Derfor er kravet til frivillig innsats et sentralt vilkår i ordningen. Det vil fortsatt være slik at ikke alle former for aktivitet eller virksomhet er kompensasjonsberettiget. Dette dreier seg i hovedsak om aktivitet eller virksomhet som ikke fremmer formålet med ordningen. I dagens forskrift er det av den grunn gitt bestemmelser som avgrenser ordningen mot slik aktivitet eller virksomhet, deriblant offentlig virksomhet, hvor det etter dagens bestemmelse skal gjøres avgrensninger mot virksomhet som «kommer det offentlige til gode».
Begrepet «komme det offentlige til gode», som ble innført av Solberg-regjeringen, har vist seg å være for upresist. Dette har bidratt til å skape usikkerhet blant søkerorganisasjonene, om hvordan avgrensningen mot denne type virksomhet skal gjøres. Derfor fjerner vi nå dette begrepet. I stedet foreslår vi at det inntas en presisering om at ordningen skal avgrenses mot offentlig lovpålagte oppgaver og oppgaver som utføres på vegne av det offentlige. Forslaget er ment å sikre bedre samsvar mellom ordlyden og hvordan bestemmelsen blir praktisert av Lotteritilsynet og Lotterinemnda.
Det er et fåtall organisasjoner som har fått avslag på sine søknader om momskompensasjon med begrunnelsen at søkerorganisasjonens virksomhet er ansett å komme «offentlige oppgaver til gode». Det er ikke mulig å anslå hvilke av disse organisasjonene som eventuelt vil kunne komme inn i ordningen som følge av at begrepet «komme til gode» fjernes før søknadene er behandlet av Lotteritilsynet. I denne vurderingen vil Lotteritilsynet også måtte ta stilling til om organisasjonen fyller øvrige vilkår for å kunne motta momskompensasjon, deriblant vilkåret om frivillig innsats.
Det er ikke naturlig at midler som skal gå til å fremme frivillig aktivitet skal finansiere oppgaver som stat, fylkeskommune eller kommune har et lovpålagt ansvar for å ivareta. Det regner jeg med at representanten er enig i. Organisasjoner som har virksomhet som faller utenfor ordningen skal avgrense for denne delen av virksomheten i søknadsgrunnlaget. Dersom disse organisasjonene også har virksomhet som faller inn under ordningen, og ellers oppfyller øvrige vilkår i ordningen, vil de kunne få kompensasjon for denne delen av virksomheten.
For å sikre god involvering av organisasjonene har vi lagt opp til å høre sektoren i to omganger. Høringsnotatet som ble sendt ut 14. oktober drøfter ulike problemstillinger knyttet til dagens regelverk, og det foreslås forbedringer og lettelser i ordningen. Forslagene har samlet sett som formål å gjøre momskompensasjonsordningen så enkel og forutsigbar som mulig for søkerorganisasjonene.
Høringsfristen for denne høringen er 10. januar 2025. I etterkant av høringen vil vi komme tilbake med konkrete forslag til endringer og justeringer i momskompensasjonsforskriften. Det tas sikte på at utkast til justert forskrift sendes på høring før sommeren 2025.