Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:115 (2024-2025)
Innlevert: 14.10.2024
Sendt: 15.10.2024
Besvart: 23.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvorfor har regjeringen sørget for investeringsbeslutning slik at BaneNOR kan starte arbeidet med planlegging og bygging av dobbeltsporet helt inn til Hamar stasjon og når kommer i så fall beslutningen?

Begrunnelse

Høsten 2019 sørget FrP og Samferdselsminister Jon Georg Dale for oppstarts bevilgninger for dobbeltsporet fra Kleverud til Åkersvika. Utbyggingen av dobbeltsporet til Hamar er og var et stort historisk løft for bedre togtilbud mellom Hamar, Oslo og resten av IC-triangelet.
Men prosjektet koster over 15 milliarder kroner og oppstart av bygging av dobbeltsporet ville medført flere milliarder i årlige utgifter på Statsbudsjettet i 2020 til ferdigstillelse i 2027.
Da FrP gikk ut av Solbergregjeringen i januar 2020 så var tydeligvis ikke Statsminister Solberg interessert i å bruke så mange milliarder på jernbane i Innlandet så daværende Samferdselsminister Hareide stoppet dobbeltsporeprosjektet mars 2020. Den offisielle forklaringen, eller forsøk på bortforklaring, var «corona».
Vi ga oss ikke, så FrP krevde oppstart igjen i revidert 2020. Det var avgjørende viktig å videreføre utbyggingen for å kunne bli ferdig til Hamar i 2027. FrP fikk gjennomslag for kravet og utbyggingen til Åkersvika kom tilbake på «skinner».
Støre regjeringen har selvfølgelig videreført prosjektet, som allerede var godt i gang da de kom i regjering høsten 2021.
I henhold til oppslag i HA 5. oktober kan dobbeltsporet til Hamar bli forsinket. Ja det blir forsinket om regjeringen ikke sørget for at Stortinget får vedtatt en investeringsbeslutning. Men om regjeringen sender over en sak om investering til Stortinget, slik at Stortinget kan fatte en beslutning om at Bane NOR kan og skal bygge helt fram til Hamar og fullføre arbeidet på Hamar stasjon, så kan hele dobbeltsporet inn til Hamar blir ferdig uten vesentlig forsinkelser i forhold til opprinnelige plan desember 2027
Støre og Vedum har stått på Hamar stasjon og sagt de skal videreføre dobbeltsporet frem til Hamar. Men hvor blir det av vedtaket og beslutningen om å investere? Var det bare tomme ord, et spill for galleriet eller mener regjeringen det? Om de mener det, så er det rart det enda ikke har kommet en sak til Stortinget. Det var ingen ting nå i statsbudsjettet for 2025, da er neste mulighet revidert 2025, eller Statsbudsjettet i 2026. Om det utsettes helt til 2026 rekker ikke BaneNOR å bli ferdig i 2027. Da bli det vesentlig forsinkelser fra 2027. Med investeringsbeslutning nå i 2024, kan alt bli ferdig i løpet av 2028.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 er det i første seksårsperiode prioritert to effektpakker som berører Dovrebanen ved Hamar. Den første er effektpakken "Flere og raskere tog til Hamar", som skal sikre to tog i timen i grunnruten til Hamar, inkludert innsatstog i rushtiden. Det er allerede besluttet å gjennomføre utbyggingen av strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika, som også omfatter tiltak på Hamar stasjon. Kostnadsrammen for Sørli-Åkersvika ble vedtatt av Stortinget i desember 2021, jf. Prop. 1 S (2021-2022), og anleggsarbeidet pågår nå. I Prop 1 S for 2025 omtales risiko for fremdrift og kostnadsøkninger ved Åkersvika pga. dårligere grunnforhold enn forutsatt samt at miljøbelastningen på våtmarksområdet skal reduseres.
Den andre prioriterte effektpakken er "Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim med Åkersvika–Hamar" som tar sikte på å forbedre godstilbudet på strekningen. Som del av effektpakken skal det ferdigstilles dobbeltspor mellom Åkersvika og Hamar stasjon. Planleggingen av dette pågår, men har ikke kommet langt nok til at investeringsbeslutning kan tas.