Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:99 (2024-2025)
Innlevert: 08.10.2024
Sendt: 14.10.2024
Besvart: 18.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsrådet sikre at det blir oppstart med kolonnekjøring for tungbil over E134 Haukelifjell kommende vinter, etter at det er foretatt store investeringer på begge sider av fjellet for å realisere en slik ordning?

Begrunnelse

Over flere år er det blitt arbeidet for å få til en ordning med egen kolonnekjøring for tungbil over E134 Haukelifjell. I 2023 ble oppstillingsplasser til mange millioner kroner ferdigstilt, og alt lå til rette for en oppstart. Da ble det fra driftsentreprenør påpekt at det ved ulike værforhold kunne være en økt risiko ved gjennomføring. På tidligere spørsmål har statsråden vist til at det pågår en dialog mellom Statens vegvesen og driftsentreprenør.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til mine tidligere svar på lignende spørsmål fra stortingsrepresentant Terje Halleland. Som jeg skrev i svar på skriftlig spørsmål nr. 1198 vurderes muligheten for å utvide med tungbilkolonne ved stengt vei over E134 Haukelifjell i dialog mellom min fagetat Statens vegvesen og driftsentreprenør Mesta AS.
Det er Mesta AS og deres lokalt ansatte som kjenner forholdene og utfordringene på fjellovergangen og er best skikket til å vurdere risikoen ved kolonnekjøring ved ulike værforhold. Det er derfor brøytemannskapene og vaktrommet som avgjør om veien skal være stengt, holdes åpen, åpnes for kolonnekjøring eller åpnes for egne tungbilkolonner.
Som representanten skriver er det de siste årene bygget oppstillingsplasser på begge sider av fjellet. Jeg kan forsikre representanten om at investeringene kommer til god nytte i veidriften, også i tilfeller der oppstillingsplassene benyttes i andre driftssituasjoner enn tungbilkolonne.