Linda Hofstad Helleland (H): Er det fordi Olavsfest oppfattes som «for kommersiell» at festivalen ikke er flyttet til samme finansieringsordning som de to andre norske spydspissfestivalene under Kapittel 323 post 70, eller hva er den egentlige årsaken til at Olavsfest ikke vurderes som like viktig som de to andre festivalene?
Begrunnelse
Olavsfest har om lag 50 % flere besøkende som Festspillene i Bergen og Festspillene i Nord-Norge til sammen. Med et variert program bestående av konserter, samtaler, organisasjonsmarked og et omfattende barn- og familieområde. Festivalen fokuserer på verdispørsmål og menneskerettigheter som er relevante for hele befolkningen i nær tilknytning i og rundt Nidarosdomen og Erkebispegården.
Olavsfest er også den av de tre festspillene som drives mest effektivt og med den minste staben og høy egeninntjening. Festivalen er en av regionens største oppdragsgivere til profesjonelle frilansmusikere, teknikere og andre kunstneriske fagområder, og samarbeider tett med de største kunst- og kulturinstitusjonene. På tross av dette er Olavsfest plassert i en annen finansieringsordning enn de to andre nasjonale spydspissfestivalene under Kapittel 323 post 70 i Kulturdirektoratet.