Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:89 (2024-2025)
Innlevert: 10.10.2024
Sendt: 11.10.2024
Besvart: 18.10.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvordan vil regjeringen jobbe for å sikre at den bilaterale avtalen om forsvars- og sikkerhetssamarbeid mellom Norge og EU blir både relevant og viktig, særlig i lys av opprettelsen av en egen kommissær for sikkerhet og forsvar i EU, og hvordan planlegger regjeringen å sørge for at Norge får en reell og aktiv rolle i det europeiske forsvarssamarbeidet, til tross for at dette politikkområdet fortsatt ligger utenfor EØS-avtalens rammer?

Begrunnelse

Europas sikkerhetspolitiske forhold er i stadig utvikling, spesielt etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina og den pågående krigen. Dette har resultert i en betydelig utvidelse av EUs innsats innen forsvars- og sikkerhetspolitikk. Det europeiske forsvarsfondet (EDF) og Permanent Structured Cooperation (PESCO)-programmet er bare noen av initiativene EU har tatt for å øke sin strategiske autonomi og samarbeid i forsvar. EU har nå også opprettet en ny kommissær for sikkerhet og forsvar.
Som EU- og NATO-alliert er Norge opptatt av å forbedre samarbeidet med EU i forsvars- og sikkerhetsspørsmål. Som et resultat har regjeringen inngått en bilateral avtale med EU for å sikre at Norge kan støtte og dra nytte av EUs innsats innenfor forsvars- og sikkerhetspolitikk. Denne avtalen er et viktig skritt i retning av å garantere at Norge er engasjert i europeiske sikkerhetsorganisasjoner, spesielt nå som sikkerhetstrusler blir mer grenseløse og kompliserte.
Likevel er det flere problemer knyttet til denne avtalen. Først og fremst er forsvars- og sikkerhetspolitikk utenfor EØS-avtalens rammer. Som et resultat har Norge ikke automatisk tilgang til eller innflytelse på EUs beslutninger som gjelder disse temaene. Nå som EU har etablert sine egne kommissærer for sikkerhet og forsvar, vil dette politikkområdet bli enda viktigere innenfor unionen. Hvis vi ikke har en aktiv strategi for å sikre relevansen og virkningen av den bilaterale avtalen, kan det bli vanskeligere for Norge å oppnå en likeverdig posisjon i forsvarspolitiske prosesser.
Det er avgjørende at denne bilaterale avtalen har konkrete resultater i tillegg til å fungere som en offisiell samarbeidsavtale. For å oppnå dette må regjeringen aktivt jobbe for å få Norge til å ha en reell innflytelse. Som et resultat er det avgjørende at regjeringen utvikler en plan for hvordan Norge kan dra nytte av samarbeidet med EU på forsvars- og sikkerhetspolitikk på best mulig måte. Norge må engasjere seg aktivt der det er relevant, og garantere oss en plass ved forhandlingsbordet når viktige beslutninger tas.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: NATO er og vil forbli rammen om det kollektive forsvar og transatlantisk sikkerhet, og dermed også bærebjelken i norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. EU har imidlertid også fått en større sikkerhetspolitisk rolle på noen områder, inkludert krisehåndtering, samfunnssikkerhet og forsvarsindustri. Etableringen i EU av en egen kommisær for forsvar er det seneste uttrykk for denne utviklingen.
Norge og EU har allerede et godt samarbeid på det sikkerhets- og forsvarspolitiske området, inkludert årlige politiske samtaler, bidrag til EUs militære støtte til Ukraina, krisehåndteringsøvelser og forsvarsindustrielle prosjekter. Norge deltar i flere forsvarsrelaterte EU-programmer som det europeiske forsvarsfondet (EDF), programmet for økt ammunisjonsproduksjon (ASAP) og programmet for felles anskaffelser av forsvarskapasiteter (EDIRPA), og regjeringen vil prioritere å søke deltakelse i EUs nye forsvarsindustrielle program (EDIP).
Vi er fra norsk side åpne for å vurdere deltakelse i nye EU-initiativer på forsvarsområdet som er relevante og som ikke utfordrer, men supplerer NATOs arbeid. Det gjelder også sikkerhetspolitiske EU-initiativer som faller utenfor EØS-avtalen og som er i tråd med norske interesser.
Inngåelsen våren 2024 av et strategisk partnerskap om sikkerhet og forsvar mellom Norge og EU danner en god ramme for samarbeidet på forsvarsområdet. MOUen bekrefter dagens samarbeid og gir visse føringer fremover. MOUen endrer imidlertid ikke Norges status i forhold til EU. Våre muligheter for påvirkning og deltakelse ligger i første rekke fortsatt gjennom aktiv deltakelse i fora hvor vi er med, tidlig inngrep med EUs interne prosesser, sekondering av norsk personell til EUs organer, samt også løpende dialog med EUs institusjoner og medlemsstater.
Vi vil også i tiden fremover aktivt benytte mulighetene som ligger i MOUen og EØS-avtalen for å ivareta våre sikkerhetspolitiske interesser overfor EU.