Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:75 (2024-2025)
Innlevert: 09.10.2024
Sendt: 09.10.2024
Besvart: 15.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Deler statsråden ESA sin bekymring om at Bane NORs rolle som fiberoperatør har vært i strid med EØS-avtalen og statsstøtteregelverket, og hvilke grep vil statsråden eventuelt for å sikre at eventuelle brudd på statsstøtteregelverket opphører?

Begrunnelse

I september ble det klart at EFTAs overvåkningsorgan ESA starter etterforskning av påstått statsstøtte til Bane NOR. ESA skriver i sin pressemelding at:

«… Bane NOR kan ha brukt sin offentlig finansierte telekommunikasjonsinfrastruktur til å kryss-subsidiere sitt kommersielle tilbud av passiv infrastruktur og mørk fiber til tredjeparter.»

samt at:

«Det andre tiltaket som undersøkes gjelder påstått støtte fra Bane NOR til enkelte kontraktspartnere gjennom vilkår som er bedre enn markedsvilkår.»

Dersom etterforskningen skulle føre frem til at ESA konkluderer med at det foreligger ulovlig statsstøtte er det alvorlig. Viktigere er det at en slik kjennelse vil måtte få konsekvenser for styringen av Bane NOR og hvordan Samferdselsdepartementet utøver sin rolle som eier.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: ESA har 25. september i år truffet åpningsbeslutning angående påstått ulovlig statsstøtte til Bane NOR og en rekke av Bane NORs avtalepartnere. Dette er omtalt i egen pressemelding fra ESA, og åpningsbrevet er sendt departementet med frist for tilbakemelding 22. oktober i år. Denne fristen er senere blitt forlenget til 22. november.
Det fremgår av åpningsbrevet at bakgrunnen for at det er åpnet en sak er at ESA er i tvil om at alle vilkårene for statsstøtte er oppfylt for de to ulike typene tiltak («measures») som åpningsbrevet omhandler. Det ene tiltaket omhandler påstått kryss-subsidiering av kommersielle tilbud av passiv infrastruktur og tilgang til overskuddskapasitet i fibernettet gjennom offentlige midler, mens det andre tiltaket omhandler påstått støtte til Bane NORs avtaleparter gjennom gunstige vilkår for bruk og utveksling av fiberkapasitet. Videre skriver ESA at de, hvis de skulle komme til at det er snakk om statsstøtte for disse tiltakene, er i tvil om slik støtte er forenlig med EØS-avtalen. Dette betyr ikke at ESA har konkludert med at det foreligger statsstøtte eller at denne ikke er forenlig med EØS-avtalen. Norske myndigheter bes derfor om å kommentere temaene ESA tar opp i åpningsbrevet, og oversende all dokumentasjon og informasjon som er nødvendig for de videre undersøkelsene.
Departementet har via Nærings- og fiskeridepartementet mottatt åpningsbrevet og forbereder et svar til ESA innenfor de fristene som er angitt.
Jeg viser for øvrig til mitt svar av 3. oktober i år på skriftlig spørsmål fra representanten Morten Stordalen.