Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:66 (2024-2025)
Innlevert: 08.10.2024
Sendt: 08.10.2024
Besvart: 15.10.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden følge opp bekymringsmeldingene fra bil- og eiendomsbransjen vedrørende Konkurransetilsynets manglende granskning av Finn.nos dominerende markedsposisjon, eller er statsråden sikker på at Konkurransetilsynet ivaretar sin funksjon og rolle?

Begrunnelse

Finn.no har en svært dominerende plass i markedet for brukte biler, med anslagsvis om lag 95 prosent av volumet. Finn.no har også en svært dominerende rolle på mc- og eiendomsmarkedet. På tross av klager fra både bil- og eiendomsbransjen, samt Forbrukerrådet og Huseierne de siste to årene, har Konkurransetilsynet avvist å granske om Finn.no utnytter sin markedsmakt. Finn.no har i flere omganger økt prisene kraftig.
Konkurransetilsynets samfunnsoppdrag er å bidra til effektiv ressursbruk ved å fremme konkurranse, til fordel for forbrukere og næringslivet. Monopollignende forhold rammer både næringsutvikling og sluttpris til forbrukerne, og det er avgjørende at Konkurransetilsynet som kontrollorgan har kapasitet og ressurser til å sikre god konkurranse.
I et oppslag i Dagens Næringsliv 25. september om bilbransjens problemer med Finn.no, sier avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet Gjermund Nese at "det at de ikke arbeider videre med saken, ikke er det samme som at tilsynet velsigner Finn.no sin adferd og sier at dette er greit." Men avdelingsdirektøren fremholder at Konkurransetilsynet må avveie "mellom sannsynligheten for at loven er brutt opp mot de ressurser som kreves for å komme til en endelig konklusjon". Om Konkurransetilsynet legger bort krevende saker av ressurshensyn, er det svært uheldig.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Konkurransetilsynet er et uavhengig forvaltningsorgan som ifølge konkurranseloven ikke kan instrueres om behandlingen av enkeltsaker. Jeg vil derfor ikke gå inn på de konkrete klagene fra henholdsvis bil- og eiendomsmeglerbransjen som representanten viser til.
Generelt vil jeg si at jeg er trygg på at Konkurransetilsynet ivaretar sitt samfunnsoppdrag og forvalter sine ressurser på en god måte. Det hører til Konkurransetilsynets oppgaver å prioritere sine ressurser slik at tilsynet oppfyller sitt samfunnsoppdrag, som er å bidra til effektiv ressursbruk gjennom å fremme konkurranse, til fordel for forbrukere og næringslivet. Konkurransetilsynet må i sin håndheving av konkurranseloven prioritere saker blant annet ut fra hvor sannsynlig det er at det foreligger en overtredelse av konkurranseloven.
Konkurranseloven forbyr ikke alle tilfeller av konkurranseskadelig adferd, og tilsynet har i dag ikke mulighet til å gripe inn med bindende vedtak dersom det avdekkes konkurranseskadelig adferd som ikke omfattes av forbudsbestemmelsene. Jeg er opptatt av at Konkurransetilsynet skal ha tilstrekkelige verktøy og regjeringen har derfor foreslått å styrke tilsynets muligheter til å gripe inn mot konkurransebegrensende adferd og andre konkurranseproblemer, selv om det ikke skyldes brudd på forbudsbestemmelsene i loven. I september sendte regjeringen et lovforslag til Stortinget om å gi Konkurransetilsynet mulighet til å gjennomføre markedsetterforskning. Det vil gjøre tilsynet i stand til å undersøke og styrke konkurransen i markeder hvor konkurransen er eller kan bli vesentlig begrenset. Markedsetterforskning vil være et supplement til de eksisterende virkemidlene i konkurranseloven, som fusjonskontrollen og forbudene mot konkurransebegrensende avtaler og misbruk av dominerende stilling. Jeg er også opptatt av at tilsynet skal ha tilstrekkelige ressurser til å effektivt kunne håndheve konkurranseloven. I 2024 ble Konkurransetilsynet styrket med 6 millioner kroner og regjeringen foreslår i forslag til statsbudsjett for 2025 å styrke Konkurransetilsynet ytterligere .
Til sist vil jeg påpeke at selv om Konkurransetilsynet ikke går videre med en klage, så medfører ikke det at tilsynet ikke følger med, at de klarerer adferden til enkeltselskaper eller at det ikke senere kan bli aktuelt med tiltak overfor den klagen gjelder.