Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:57 (2024-2025)
Innlevert: 07.10.2024
Sendt: 08.10.2024
Besvart: 16.10.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Har statsråden vurdert om begrensningen av klageadgangen i SkatteFUNN-saker til 2 000 tegn per kriterium, i henhold til forvaltningsloven § 17, faktisk hindrer klagere i å gjøre sin rett gjeldende; og dersom det anses som lovmessig, hvorfor vurderes denne begrensningen som hensiktsmessig, annet enn å redusere dokumentbyrden for saksbehandlere?

Begrunnelse

SkatteFUNN-ordningen er en rettighetsbasert ordning som skal treffe bredt og legge til rette for at et stort antall virksomheter kan benytte seg av den. Jeg har fått tilbakemelding fra gründer- og innovasjonsmiljøet på at det å innføre en streng begrensning på 2 000 tegn per kriterium i klagebehandlingen er problematisk, fordi det også fjerner muligheten til å legge ved viktige illustrasjoner og figurer som kan bidra til å forklare sentrale poeng.
Jeg får innspill om at det setter klageskriverne i en vanskelig situasjon, spesielt de som har behov for å fremheve komplekse tekniske eller økonomiske sammenhenger. Det anføres at en slik regel i praksis kan hindre mange klagere i å gjøre sin rett gjeldende på en fullgod måte. Det har vært stilt spørsmål om hvorvidt dette er i strid med forvaltningsloven § 17, som krever at en sak skal være tilstrekkelig opplyst.
Videre er det verdt å merke seg at klager over skattemyndighetenes vedtak, i motsetning til Forskningsrådets vedtak, kan suppleres med vedlegg og utdypende informasjon. Innspillene jeg får går på at det derfor virker urimelig at en ordning som SkatteFUNN, som er rettighetsbasert og har stor betydning for mange næringsdrivende, har strengere krav til klageadgangen.
Med bakgrunn i tilbakemeldingene jeg har fått, er det ønskelig å få en forklaring på hvorfor denne innstrammingen anses som hensiktsmessig, utover hensynet til å redusere dokumentbyrden for saksbehandlere.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Jeg viser til at Skattefunn er en støtteordning til forskning og utvikling (FoU) i norsk næringsliv. Støtte gis i form av et direkte skattefradrag på 19 prosent av kostnadene til forskningsprosjekter som er godkjent etter ordningens regelverk. Administrasjonen av ordningen er delt mellom Norges forskningsråd (Forskningsrådet) og Skatteetaten. Forskningsrådet vurderer søknader og godkjenner prosjekter, mens Skatteetaten beregner størrelsen på fradraget mv.
Skattefunn er den største støtteordningen i Forskningsrådet. I 2023 ble det godkjent 2 185 nye søknader. Søknader behandles av et Skattefunn-sekretariat. Forskningsrådet etterstreber dialog med søkerne underveis i prosessen for å oppnå god kvalitet på søknadene. I enkelte tilfeller anmodes søkere om å levere ny søknad fremfor å påklage avslag.
Avslag på søknader og vedtak om tilbaketrekking av godkjente søknader kan påklages, jf. forskrift av 19. november 1999 nr. 1158 til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 6. mars 1999. nr. 14 (skattelovforskriften) § 16-40-9 tredje ledd. Klage inngis til Skattefunn-sekretariatet, som kan omgjøre tidligere vedtak om avslag. Opprettholdes avslaget sendes klagen videre til et særskilt Klageutvalg for behandling. I 2023 ble det inngitt 328 klager. 226 av disse ble behandlet av Klageutvalget, hvorav to ble tatt til følge.
Skattelovforskriften § 16-40-9 annet ledd fastsetter at skatteforvaltningsloven gjelder for skattemyndighetenes behandling av Skattefunn-saker. For Klageutvalget gjelder imidlertid reglene i forvaltningsloven «så langt de passer», jf. skattelovforskriften § 16-40-9 tredje ledd.
Etter forvaltningsloven § 17 første ledd første punktum skal forvaltningsorganet påse at saken er «så godt opplyst som mulig» før vedtak treffes. Av spørsmålet fra stortingsrepresentanten framgår det at Forskningsrådet praktiserer en begrensning med hensyn til hvor lang teksten i en klage kan være. Det reises spørsmål om dette er i samsvar med forvaltningsloven § 17.
Forskningsrådet opplyser til departementet at de har utviklet et nytt saksbehandlingssystem for tilskuddsforvaltningen. Dette er en ny plattform for utlysninger, søknadsskjema og søknadsbehandling. Skattefunn-ordningen er den første som prøves ut på denne løsningen, og inkluderer moduler for innsending av klager og behandling av disse. I løsningen er det foreløpig en begrensning på 2 000 tegn i hvert tekstfelt (per kriterium søknaden må oppfylle). Dette gjelder ikke for søknadstekst.
Forskningsrådet er allerede kjent med at 2 000 tegn i mange sammenhenger kan oppleves å være for få tegn til å gi en utfyllende begrunnelse i klagen. De planlegger derfor å utvikle løsningen slik at det vil bli anledning til lengre begrunnelser i klager ved behov. Dette vil bli lagt inn i løsningen så snart som mulig.
Foreløpig er både søknader og klager begrenset til tekstlig innhold. Det utvikles nå funksjonalitet som gjør det mulig å inkludere figurer og illustrasjoner i søknader og klager.
Jeg ser det slik at arbeidet med den nye plattformen for saksbehandling (inkludert klagebehandling) i Forskningsrådet er et ledd i en digitaliserings- og effektiviseringsprosess, som er gjennomgripende for hele samfunnet. Forskningsrådet utvikler og forbedrer nå plattformen, og jeg forutsetter at Forskningsrådet vil sørge for at tilretteleggingen for og praktiseringen av klageadgangen er i overenstemmelse med reglene i forvaltningsloven.