Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:50 (2024-2025)
Innlevert: 07.10.2024
Sendt: 07.10.2024
Besvart: 14.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Vil samferdselsministeren gå i dialog med selskap som har kontrakter på FOT-rutene i Nord-Norge for å finne frem til bedre avgangstider på eksisterende ruter som korresponderer bedre med videre flyavganger, herunder spesielt Sørkjosen–Tromsø som driftes av Widerøes Flyveselskap AS?

Begrunnelse

Fylkesordfører i Finnmark uttalte til NRK 4. oktober at Finnmark er satt 20 år tilbake i tid når det gjelder FOT-rutene. Dette er en beskrivelse som spørsmålsstiller også kan bruke for å beskrive situasjonen for Nord-Troms.
Ruten Sørkjosen–Tromsø er kuttet fra tre til to avganger per dag, og siste avgang ankommer Tromsø så sent på kvelden at det ikke er korresponderende flyavganger videre. Det hjelper lite at billettprisene er redusert når man er tvunget til å innta på hotell for å reise eksempelvis fra Sørkjosen til Oslo på kveldstid, noe som på ingen måte er en billig affære dersom man er kjent med hotellprisene i Tromsø. Det berettes derfor også om at kveldsavgangen, som tidligere var fulle fly, nå benyttes av langt færre passasjerer.
Denne problemstillingen har blitt reist av pendlere som opplever at ruteendringene vanskeliggjør å bosette seg i Nord-Troms. Frykten er at passasjergrunnlaget på kveldsavgangen nå er så lite at den risikeres å bli fjernet. Det er nå kun morgenflyet som holder tilbudet oppe, da dette fremdeles benyttes mye.
Spørsmålsstiller ønsker derfor svar på hva statsråden vil gjøre for å endre avgangstiden på kveldsflyet Sørkjosen-Tromsø slik at det korresponderer videre, i praksis en tidligere avgang fra Sørkjosen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det regionale flyrutetilbudet er avgjørende for å kunne ta hele landet i bruk gjennom å sikre bosetting og arbeidsplasser i distriktene. Å forbedre FOT-rutetilbudet har vært en klar prioritet for denne regjeringen. Vi har valgt å fokusere på å halvere maksimaltakstene, og samtidig øke setekapasitetskravene på flere av rutene i landet for å ivareta en forventet økning i etterspørselen etter flyreiser på FOT-rutene. I tillegg er to nye
ruter inkludert i FOT-ruteordningen, Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo. Dette er tiltak som mange i distriktene har satt pris på.
FOT-rutene er først og fremst ment å tilrettelegge for dagsreiser til regionsenter med offentlig tjenestetilbud. Dette ivaretas normalt ved å stille krav til to daglige rundturer, én på morgenen og én på ettermiddag/kveld, samt to rundturer i helgen samlet. Der etterspørselen tilsier det er det tilsvarende høyere setekapasitetskrav, som igjen kan utløse krav til flere avganger. Rutetidskravene er stilt for å muliggjøre dagsreiser for de som bor i distriktene, og det er rutetidene for de som reiser mellom distrikt og regionsenter eller hovedstad som har prioritet. Med andre ord kan det ikke nødvendigvis påregnes at det tilrettelegges like godt for dagsreiser i motsatt retning, både hva gjelder rutetider og korrespondansemuligheter.
Krav til rutetider, ruteføring, korrespondanser og setekapasitet som Samferdselsdepartementet stiller på ruten Sørkjosen–Tromsø er uendret fra kravene som var stilt i forrige avtaleperiode. Kravene baserer seg på historiske trafikktall for hver enkelt rute sammen med prognoser og øvrige transportfaglige vurderinger. Det tilbudet som Widerøe leverer på ruten i dag er innenfor avtalens krav til ruteføring, rutetider og korrespondanser. Dette er imidlertid minimumskrav, og operatørene står fritt til å levere mer enn det som er påkrevet i avtalene. Selv om Widerøe i tidligere avtaleperioder har valgt å levere mer på Sørkjosen, kan man dessverre ikke forvente at tilbudet alltid vil strekke seg utover kravene som Samferdselsdepartementet stiller. Her vil andre faktorer for operatøren som f.eks. tilgjengelig personell, flymateriell og ruteplanen for øvrig spille inn.
Etter hvert som det nye rutetilbudet har fått virke en stund har det vært mulig for Widerøe å avdekke hvor og på hvilke avganger det har vært kapasitetsutfordringen, bl.a. i Lofoten og Vesterålen, Helgeland og på ruten Kirkenes-Tromsø. Sørkjosen-Tromsø er ikke vurdert som en slik rute. På bakgrunn av dette har Widerøe nylig gjennomført en omfattende lokal dialog i deler av Nord-Norge og vil iverksette flere justeringer fra våren 2025. Selv om lavere billettpriser har gitt enkelte kapasitetsutfordringer, er det viktig å understreke at tilbakemeldingen Widerøe har fått fra lokalbefolkningen og reisende, er at de i hovedsak er godt fornøyd med at det har blitt billigere å fly.