Per-Willy Amundsen (FrP): Vil samferdselsministeren gå i dialog med selskap som har kontrakter på FOT-rutene i Nord-Norge for å finne frem til bedre avgangstider på eksisterende ruter som korresponderer bedre med videre flyavganger, herunder spesielt Sørkjosen–Tromsø som driftes av Widerøes Flyveselskap AS?
Begrunnelse
Fylkesordfører i Finnmark uttalte til NRK 4. oktober at Finnmark er satt 20 år tilbake i tid når det gjelder FOT-rutene. Dette er en beskrivelse som spørsmålsstiller også kan bruke for å beskrive situasjonen for Nord-Troms.
Ruten Sørkjosen–Tromsø er kuttet fra tre til to avganger per dag, og siste avgang ankommer Tromsø så sent på kvelden at det ikke er korresponderende flyavganger videre. Det hjelper lite at billettprisene er redusert når man er tvunget til å innta på hotell for å reise eksempelvis fra Sørkjosen til Oslo på kveldstid, noe som på ingen måte er en billig affære dersom man er kjent med hotellprisene i Tromsø. Det berettes derfor også om at kveldsavgangen, som tidligere var fulle fly, nå benyttes av langt færre passasjerer.
Denne problemstillingen har blitt reist av pendlere som opplever at ruteendringene vanskeliggjør å bosette seg i Nord-Troms. Frykten er at passasjergrunnlaget på kveldsavgangen nå er så lite at den risikeres å bli fjernet. Det er nå kun morgenflyet som holder tilbudet oppe, da dette fremdeles benyttes mye.
Spørsmålsstiller ønsker derfor svar på hva statsråden vil gjøre for å endre avgangstiden på kveldsflyet Sørkjosen-Tromsø slik at det korresponderer videre, i praksis en tidligere avgang fra Sørkjosen.