Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:38 (2024-2025)
Innlevert: 04.10.2024
Sendt: 07.10.2024
Besvart: 15.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva gjør regjeringen for å bedre kapasitetsutnyttelsen og tilbudet til togpendlere på jernbanestrekningene i Oslo-området på kort sikt, og hva gjør regjeringen for å kunne ta i bruk ledig kapasitet på Flytoget før 2028, gitt den prekære situasjonen som nå er for togtilbudet?

Begrunnelse

Regjeringen annonserte nylig at Vy og Flytoget slås sammen fra 01.01.25, med begrunnelse at det skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag. SV støtter dette forslaget. Samtidig vises det til at Flytogets konsesjon først utløper i 2028.
Vy har den siste tiden kjørt kampanje med eget annonsørinnhold med overskrifter som «Lei av stappfulle tog? Da bør du glede deg til 2028» og «Togpendler du til og fra Oslo? Da vil du trolig like denne endringen fra 2028».
Situasjonen for togpendlere inn til Oslo er imidlertid prekær og krever tiltak lenge før 2028. I hovedstadsområdet er det nå ikke plass til flere tog på sporene. 1. juli stengte Ring 1 gjennom Oslo sentrum for biltrafikk i tre år, som følge av byggingen av nytt regjeringskvartal. For å begrense trafikken inn til Oslo er det ikke lenger tillatt for elbiler å kjøre i kollektivfelt i Oslo og Akershus (med unntak av i helgene på E18 vest for Oslo). Dette har bidratt til flere togpendlere.
Mens flere ønsker å ta tog, har Vy problemer med flere av sine togsett på grunn av feil og vedlikeholdsetterslep, som gjør at de må kjøre med mindre kapasitet enn normalt. Dette har resultert i stappfulle tog og forsinkelser. Norske Tog meldte nylig om ytterligere forsinkelser på de nye togsettene som skal komme i drift Oslo regionen. Nå anslås det at de nye togene ikke kommer i trafikk før tidlig i 2026.
Samtidig kjører Flytoget gjennom Oslo med ledig kapasitet på mange av sine avganger. SV i Akershus har tidligere foreslått å benytte ledig kapasitet på Flytoget for å avhjelpe situasjonen for pendlere. Jernbanedirektoratet har på sin side vist til at dette kan gi utfordringer med ESA. SV vil argumentere for at situasjonen som følge av stengingen av Ring 1, utfordringer og forsinkelser på togmateriell og vedlikeholdsetterslep, er så prekær at hver stein må snus. Herunder å vurdere å benytte seg av ev. unntaksbestemmelser for å kunne utnytte den ledige kapasiteten som finnes på Flytoget og gi pendlerne rundt Oslo et bedre tilbud allerede nå.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet er i tett dialog med Vygruppen og Flytoget for å se på tiltak for å øke kapasiteten i regiontogene etter stengningen av Ring 1 fra 1. juli. Enkelte mindre kapasitetsøkende tiltak ble iverksatt i august/september, og det vurderes nye tiltak.
En ekstra utfordring er at det hittil i år har vært en rekke problemer med togene Vygruppen kjører i Oslo-området og mange avganger har derfor blitt kjørt med enkeltsett i stedet for dobbeltsett. Jernbanedirektoratet som har inngått kjøpsavtale med Vy om trafikken på Østlandet, følger Vygruppen tett, og en rekke tiltak er iverksatt som ventelig vil forbedre situasjonen fra medio oktober.
Det er gjort en rekke vurderinger av hvordan den samlede kapasiteten kan bedres før 2028. Jernbanedirektoratets foreløpige vurderinger peker på at det er flere tiltak som vil kunne ha relativt stor effekt, men at det må jobbes videre med dem siden de forutsetter en del endringer i dagens system. Ett konkret tiltak kan være å forlenge eksisterende pendel Moss-Stabekk til Asker og Drammen, men dette forutsetter at en kommersiell flytogavgang Stabekk – Oslo S må sløyfes. Det er også gjort flere vurderinger av gjeldende konsesjonsavtale mellom Flytoget og staten for å utnytte kapasiteten i flytogene bedre. Vurderingene konkluderer med at det er en rekke praktiske, juridiske og økonomiske hindringer som gjør det krevende å få til gode løsninger. Det er eksempelvis sett på om flytogene er egnet for både av- og påstigning av passasjerer, spesielt på strekningen Lysaker-Oslo S. Konklusjonen er at siden flytogene har et inngangsparti som ikke er designet for et stort volum av samtidig av- og påstigende med korte stasjonsopphold, vil slike løsninger kunne medføre at togene står lengre tid på stasjonene og vil dermed kunne svekke punktligheten.
Det er besluttet at Flytoget skal bli en del av Vygruppen. Jdir foretar nå en vurdering av kapasitetsøkende tiltak på Østlandet.