Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:98 (2024-2025)
Innlevert: 01.10.2024
Sendt: 14.10.2024
Besvart: 22.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Stemmer det at vi først vil få to tog i timen med full effekt først i 2029 på Trønderbanen, og i tilfelle det stemmer, hva vil statsråden gjøre for å framskynde to tog i timen på Trønderbanen?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Effektpakken To tog i timen på Trønderbanen er igangsatt og har byggestart i 2025.
Et godt togtilbud på Trønderbanen er viktig for å gi befolkningen en fleksibel og enklere reisehverdag og for å nå målet om nullvekst i by-området. Det er derfor viktig for regjeringen at tilbudsforbedringen på Trønderbanen realiseres så fort som mulig. Dette har vi lagt til rette for ved å gi effektpakken To tog i timen på Trønderbanen høy prioritet i Nasjonal transportplan. Gjennomføringen av tiltaket vil gi en forbedring i togtilbudet fra ett til to tog i timen mellom Melhus og Stjørdal i grunnrute, med utvidet rushperioder til og fra Steinkjer, og gir regiontrafikken inn og ut av Trondheim ett løft.
Det tar lenger tid å få tilbudsforbedringen på plass enn det som var intensjonen da den første byvekstavtalen for Trondheim ble inngått. Tilbudsforbedringen viser seg å være et mer omfattende prosjekt enn først antatt. Bane NOR har identifisert 20 tiltak som må ferdigstilles før tilbudsforbedringen kan tre i kraft, blant annet kryssingssporforlengelser slik at togene kan passere hverandre på enkeltsporet bane, samt en rekke stasjonstiltak. Tilbudsforbedringen har i tillegg avhengigheter til innføring av nytt digitalt signalsystem (ERTMS), som nå er under replanlegging, og byggearbeidene må gjennomføres samtidig som det skal gå togtrafikk på linjen. Når Jernbanedirektoratet nå varsler at plan- og byggeperioden trekker ut, blir det viktig å vurdere mulighetene for å ta ut trinnvise forbedringer for de reisende frem mot 2029. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vurderer nå mulighetene for dette.