Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:97 (2024-2025)
Innlevert: 01.10.2024
Sendt: 14.10.2024
Rette vedkommende: Barne- og familieministeren
Besvart: 21.10.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Fra Ukraina kommer flere mødre alene med egne barn, fordi far er igjen i krigen. De får midlertidig kollektiv beskyttelse. I folkeregisteret blir de registrert uten foreldreansvar. Uten foreldreansvar de ikke ordne pass etc. til barnet.
Vil statsråden komme med en midlertidig ordning for gruppen mennesker som har kollektiv beskyttelse, for å sørge for likebehandling mellom barn og unge som kommer til landet med én forelder og de som kommer til landet med to foreldre, og å unngå unødvendig sløsing av offentlige ressurser?

Begrunnelse

Fra Ukraina kommer flere mødre alene med egne barn, fordi far er igjen i krigen. De får midlertidig kollektiv beskyttelse. I folkeregisteret blir de registrert uten foreldreansvar for eget barn. Uten foreldreansvar kan ikke foreldre ordne pass til barnet, melde flytting, søke studielån, åpne konto m.m.
Det er ikke vanlig å ha dokumentasjon på foreldreansvar i andre land. Og for de fleste som kommer hit er det nesten umulig å få slik dokumentasjon i ettertid. Tidligere har Trondheim kommune løst dette ved å gjennomføre et proforma meklingsmøte ved familievernkontoret for å få en meklingsattest som bekrefter at den ene forelderen ikke har møtt. På grunnlag av denne attesten har Tingretten gitt foreldreansvaret til herboende forelder.
Kapasiteten hos familievernkontoret er sprengt. Også i flyktningetjenesten brukes det altfor mye tid og ressurser på denne problematikken. Det er ingen økonomiske ytelser knyttet til foreldreansvar så en forenkling av regelverket vil ikke innebære noen kostnad.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Eg har fått opplyst at om lag 10 500 barn med ukrainsk statsborgerskap er registrert med foreldreansvar ukjent i Folkeregisteret. Dei utgjer om lag halvparten av tilfella med «foreldreansvar ukjent». Registrering med «foreldreansvar ukjent» fører til ei rekkje problem for barna det gjeld, både når dei kjem frå Ukraina og frå andre land. Over 1 000 barn med norsk statsborgerskap er registrert med «foreldreansvar ukjent».
Eg gjer merksam på at sjølv om Barne- og familiedepartementet er ansvarleg departement for regelverket om foreldreansvar, er det Finansdepartementet som har ansvaret for folkeregisterlova med forskrift, og praktiseringa av desse reglane.
For å finne ei løysing på problemet med registrering av foreldreansvar ukjent, har ei arbeidsgruppe, som Bufdir har leia, kartlagt problemet og komme med forslag til løysingar i ein rapport som blei lagt fram rett før sommaren. Dei skriv om bakgrunnen for at problema har oppstått:

«For det første har det blant norske myndigheter vokst fram et feilaktig bilde av Folkeregisteret som en autoritativ kilde til opplysninger om foreldreansvar. Norske myndigheter har for det andre, mangelfull kunnskap om våre internasjonale forpliktelser og reglene i barneloven om når foreldreansvar etablert etter utenlandsk rett, gjelder i Norge. For det tredje, kan det være utfordrende å dokumentere del i foreldreansvar på grunn av lav notoritet og dårlig datakvalitet når et rettsforhold er etablert etter utenlandsk rett.»

Barne- og familiedepartementet vurderer no dei ulike forslaga i rapporten. Som eit første steg for å løyse situasjonen, vil eg gje Bufdir i oppdrag å skrive eit rundskriv slik at dei ulike instansane som sjølv har myndigheit til å ta stilling til foreldreansvar frå utlandet, blir sett i stand til å gjere det.
Eg vurderer at folkeregistermyndigheita bør kunne registrere dei enkle tilfella der det ikkje er særleg tvil om foreldreansvaret, og vil sjå nærare på dette i samråd med rørde departement. Dersom folkeregistermyndigheita startar å registrere dei enkle sakene, vil det også kunne løyse mange av sakene frå Ukraina, slik at det ikkje vil vere behov for ei midlertidig ordning for denne gruppa. I denne samanhengen må vi sjå nærare på barn frå Ukraina, som likeins med Noreg og EU, er medlem av Haagkonvensjonen 1996.
Nokre av forslaga frå arbeidsgruppa har store administrative og økonomiske konsekvensar, og kan ikkje bli følgt opp utan vidare undersøkingar. Barne- og familiedepartementet vil vurdere desse forslaga i samråd med Finansdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet. Eg vil understreke at eg meiner situasjonen med ein stor gruppe barn som er registrert med foreldreansvar ukjent er svært uheldig. Derfor er dette ei viktig sak å få til ei løysing på.