Skriftlig spørsmål fra Haitham El-noush (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:31 (2024-2025)
Innlevert: 04.10.2024
Sendt: 04.10.2024
Besvart: 09.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Haitham El-noush (SV)

Spørsmål

Haitham El-noush (SV): Hva vil samferdselsministeren foreta seg for at Avinor stiller strengere krav til lønns- og arbeidsforhold i de offentlige anbudsrundene, slik at lønns- og arbeidsvilkåra sikres for ansatte på taxfreebutikkene på Gardermoen og flere andre flyplasser?

Begrunnelse

Staten må sikre at lønns- og arbeidsvilkår ikke presses til bunnen i de offentlige anbudsrundene ved at det stilles krav til lønns- og arbeidsforhold. Det vil tilrettelegge blant annet for at bedrifter med tariffavtale får et rettferdig konkurransegrunnlag. Staten ved samferdselsdepartement eier Avinor og kan påvirke gjennom regelverket for offentlige anskaffelser for at lønns- og arbeidsforhold blir godt ivaretatt.
HKs tillitsvalgte i Travel Retail Norway (TRN) som driver taxfree-butikkene på Gardermoen og flere andre store flyplasser, er redd for at de ansattes lønns- og arbeidsforhold vil bli nedprioritert når Avinor skal velge hvem som skal drive butikkene i framtida. De tillitsvalgte er spesielt bekymra når store selskaper med utenlandske eiere kommer på banen og skal konkurrere om driften.
Jeg deler redselen og bekymringen til HKs tillitsvalgte i TRN. Jeg ønsker derfor å spørre hva samferdselsministeren kommer til å foreta seg for at Avinor stiller strengere krav til lønns- og arbeidsforhold i de offentlige anbudsrundene, slik at lønns- og arbeidsvilkåra sikres for ansatte på taxfree-butikkene på Gardermoen og flere andre flyplasser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som samferdselsminister er jeg ansvarlig for forvaltningen av det statlige eierskapet i Avinor AS (Avinor). Av eierskapsmeldingen følger det at regjeringen forventer at selskaper med statlig eierandel respekterer menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter og er ledende i arbeidet med anstendige arbeidsforhold i selskapets egen virksomhet og i leverandørkjeden, jf. Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap – Statens direkte eierskap i selskaper, jf. Innst. 190 S (2022–2023). Dette er noe jeg følger opp i eierdialogen med Avinor.
Avinors anskaffelser er underlagt lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og tilhørende forskrift om konsesjonskontrakter, som igjen er i tråd med felleseuropeiske anskaffelsesdirektiver. En underliggende forutsetning i anskaffelsesdirektivene er at så vel norske som europeiske selskaper skal ha rett til å søke om å delta i konkurransene. I anskaffelsesloven heter det at oppdragsgiver skal ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser, der det er en risiko for brudd på slike rettigheter. Oppdragsgiveren kan videre stille egnede krav og kriterier knyttet til ulike trinn i anskaffelsesprosessen, slik at offentlige kontrakter gjennomføres på en måte som fremmer hensyn til arbeidsforhold og sosiale forhold.
Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor viser til at selskapet regelmessig gjennomfører konkurranser for utleie av arealer til kommersiell virksomhet ved selskapets lufthavner, herunder til taxfree-butikker, andre butikker, servering, kiosk, parkering mv. Ifølge Avinor er arbeidsforhold og sosiale forhold ivaretatt i de dokumentene som Avinor kunngjør i forbindelse med offentlige anskaffelser, det vil si i tilbudsinnbydelser, konkurransegrunnlag, kontraktsmaler med tilhørende kvalifikasjonskrav, og tildelingskriterier.
Avinor viser videre til selskapets konkurransegrunnlag for utleie av kommersielle arealer (blant annet til drift av taxfreebutikker). Av konkurransegrunnlaget følger det av Avinors standard kontraktsmal en egen bestemmelse om minstelønnskrav. Avinor trekker også fram at alle Avinors kontraktsparter i tillegg inngår en egen avtale om ansvarlig forretningsførsel, der det også framkommer egne bestemmelser om lønn, arbeidstid, mv. i tråd med de kravene som følger av norsk rett og ILO-konvensjonen.