Skriftlig spørsmål fra Haitham El-noush (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:29 (2024-2025)
Innlevert: 04.10.2024
Sendt: 04.10.2024
Besvart: 11.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Haitham El-noush (SV)

Spørsmål

Haitham El-noush (SV): Hva gjør regjeringen for å møte - med løsninger - frykten for at gamle Oppegård kommune og deler av Østfoldbanen i Follo skal bli «pendler-bakevje» og tape derfor konkurransen om å tiltrekke seg innbyggere på grunn av pendlerforhold?

Begrunnelse

Samtidig som det strupes i alle retninger, blir kollektivtilbudet dårligere fra gamle Oppegård og deler av Østfoldbanen i Follo og inn til Oslo. Derfor er det en reell frykt for at disse plassene langs denne strekningen skal bli «pendler-bakevje». Det er dårlig nytt for miljøet, for arbeidsplassene, og for samfunnsøkonomien.
Sett fra gamle Oppegård kommune, er kollektivtilbudet ikke godt nok. Togtilbudet fra Kolbotn og de andre stasjonene i gamle Oppegård består nå av linje-L2 med alle sine feil og mangler. Tidligere var også L22 mellom Oslo og Mysen et alternativ, men denne linjen ble lagt ned da Follobanen åpnet. Dessuten kommer avtalen mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune (Oslopakke 3), som det ble enighet om å forlenge frem til 2045, ikke til å gjelde for kollektivtilbudet fra Kolbotn og de andre stasjonene i gamle Oppegård. Innbyggere her vil betale mer og få mindre tilbake, noe som oppleves dypt urettferdig.
Oppegård Avis rapporterer at togpendlere uttrykker stor frustrasjon over at det har gått fra elendig til enda mer elendig; med toget som kjører med halve togsett og enormt mange innstillinger uten tilstrekkelig info. Dessuten har kollektivfeltet blitt stengt for el-biler og Ring 1 i Oslo er stengt i forbindelse med byggingen av det nye regjeringskvartalet. Samtidig blir det færre innfartsparkeringsplasser.
Alle disse faktorene kombinert fører ofte til kaotiske tilstander. Om ikke så lenge kommer snøen og situasjonen kan av den grunn bli mer kaotisk og krevende.
Det har skjedd mange store endringer samtidig, med et sammensatt utfordringsbilde som resultat. Jeg ønsker derfor å spørre samferdselsministeren om hvor raskt regjeringen vil agere for å komme med løsninger som svarer til disse utfordringene. Kommer ikke løsningene raskt på plass, frykter jeg at gamle Oppegård kommuner, og plasser i Follo som er i samme situasjon, blir «pendler-bakevje» og taper derfor konkurransen om å tiltrekke seg innbyggere på grunn av pendlerforhold.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er investert mye i infrastruktur for å bedre togtilbudet til Follo. Imidlertid har utfordringene med Blixtunnelen medført at togtilbudet ikke har blitt like bra like raskt som forutsatt fordi det har vært nødvendig å utbedre tunnelen. Utbedringsarbeidene medførte behov for å stenge ett tunnelløp i Blixtunnelen fra april 2024. For å minimere konsekvensene for de reisende har det andre tunnelløpet vært åpent slik at togene i rushretning har kjørt omtrent som normalt. Regiontogene som skal mot rush, har kjørt via Østfoldbanen. Det har derfor kjørt flere tog på den gamle linjen enn normalt, og den har derfor blitt mer utsatt for forsinkelser når noe uforutsett har skjedd. Linje R22 kjører nå Follobanen til og fra Oslo.
Arbeidene i Blixtunnelen avsluttes i høst, og fire ekstra avganger i retning Oslo S i morgenrush, og fra Oslo S i ettermiddagsrush, vil bli kjørt på Østfoldbanen fra midten av desember. Dette innebærer at togtilbudet blir seks avganger pr. time for pendlere fra Nordre Follo/Søndre Oslo til Oslo sentrum.
Linje L2 trafikkeres i hovedsak av eldre togsett Type 69, som er planlagt utfaset når nye og topp moderne lokaltog leveres fra 2026. Type 69 er ustabile i drift, men Vygruppen, som kjører L2, arbeider for å begrense antall feil og å sikre en best mulig bemanning på vedlikehold slik at togene kommer raskest mulig tilbake i drift etter reparasjon. I tillegg vurderes det å omdisponere enkelte togsett til L2 for å ha flere tog tilgjengelig.
Når det gjelder vinterberedskap, så er det gjort en rekke erfaringer fra sist vinter som aktørene i sektoren har lært av og laget tiltaksplaner for med tanke på å håndtere en eventuelt ny, tøff vinter på en bedre måte.