Haitham El-noush (SV): Hva gjør regjeringen for å møte - med løsninger - frykten for at gamle Oppegård kommune og deler av Østfoldbanen i Follo skal bli «pendler-bakevje» og tape derfor konkurransen om å tiltrekke seg innbyggere på grunn av pendlerforhold?
Begrunnelse
Samtidig som det strupes i alle retninger, blir kollektivtilbudet dårligere fra gamle Oppegård og deler av Østfoldbanen i Follo og inn til Oslo. Derfor er det en reell frykt for at disse plassene langs denne strekningen skal bli «pendler-bakevje». Det er dårlig nytt for miljøet, for arbeidsplassene, og for samfunnsøkonomien.
Sett fra gamle Oppegård kommune, er kollektivtilbudet ikke godt nok. Togtilbudet fra Kolbotn og de andre stasjonene i gamle Oppegård består nå av linje-L2 med alle sine feil og mangler. Tidligere var også L22 mellom Oslo og Mysen et alternativ, men denne linjen ble lagt ned da Follobanen åpnet. Dessuten kommer avtalen mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune (Oslopakke 3), som det ble enighet om å forlenge frem til 2045, ikke til å gjelde for kollektivtilbudet fra Kolbotn og de andre stasjonene i gamle Oppegård. Innbyggere her vil betale mer og få mindre tilbake, noe som oppleves dypt urettferdig.
Oppegård Avis rapporterer at togpendlere uttrykker stor frustrasjon over at det har gått fra elendig til enda mer elendig; med toget som kjører med halve togsett og enormt mange innstillinger uten tilstrekkelig info. Dessuten har kollektivfeltet blitt stengt for el-biler og Ring 1 i Oslo er stengt i forbindelse med byggingen av det nye regjeringskvartalet. Samtidig blir det færre innfartsparkeringsplasser.
Alle disse faktorene kombinert fører ofte til kaotiske tilstander. Om ikke så lenge kommer snøen og situasjonen kan av den grunn bli mer kaotisk og krevende.
Det har skjedd mange store endringer samtidig, med et sammensatt utfordringsbilde som resultat. Jeg ønsker derfor å spørre samferdselsministeren om hvor raskt regjeringen vil agere for å komme med løsninger som svarer til disse utfordringene. Kommer ikke løsningene raskt på plass, frykter jeg at gamle Oppegård kommuner, og plasser i Follo som er i samme situasjon, blir «pendler-bakevje» og taper derfor konkurransen om å tiltrekke seg innbyggere på grunn av pendlerforhold.