Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:25 (2024-2025)
Innlevert: 04.10.2024
Sendt: 04.10.2024
Besvart: 11.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren lytte til lokalpolitikerne i Stange og fjerne E6 bommen som står på Jønsberg eller alternativt halvere bomtaksten slik det ble gjort på Rv3/25?

Begrunnelse

Selv om vi har en veldig rik stat i Norge , som «drukner» i oljemilliarder og et oljefond som er på omtrent 18 500 milliarder, så tvinger dessverre fortsatt myndighetene bilistene til å betale bompenger for å finansiere utbygging av det nasjonale hovedveinettet. Bompenger er unødvendig og det er logisk at staten tar ansvaret for staten sine veier og at staten selvfølgelig fullfinansierer utbygging av riks- og europaveinettet. Dessverre er det politiske flertallet i Norge uenig i det.
Det er etablert en praksis hvor bompengeprosjekter skal være lokalt forankret. Dvs. at lokalpolitikerne i kommunestyret der en bomstasjon skal stå, må godkjenne det. Kommunestyre kan også påvirke bomtaksten. Det beste eksemplet som viser det er E6 gjennom Eidsvoll kommune. Politikerne i Eidsvoll ønsker ikke bompenger for elbiler. Følgelig er taksten for el biler i bomstasjonene i Eidsvoll 0 kr. Men i nabokommunen Stange, nord for Eidsvoll, så stemte ikke lokalpolitikerne mot å innføre bompenger for elbiler. Følgelig må elbiler betale for å passere E6 bommen på Akershus Grense – Skaberud. En bom som står helt sør i Stange kommune på grensa til Eidsvoll.
Men politikerne i Stange har nå spilt inn til Innlandet Fylke at de ønsker bomstasjonen ved Jønsberg fjernet. Årsaken til det er trafikklekkasje som fører til overbelastning på fylkesvei 222 mellom Stange og Hamar. Det er også naturlig å sammenligne med Rv3/25 mellom Hamar og Elverum. Der fungerer ordningen med halv bompengetakst og bomfritak på sideveien meget bra. Halv takst kan være et alternativ til å fjerne bommen.
Basert på prinsippet om lokal forankring og at Eidsvoll har blitt lyttet til vedrørende ingen bompenger for elbiler, så forventer jeg at Samferdselsministeren også lytter til Stange kommune, nå som lokalpolitikerne ønsker å fjerne bommen på Jønsberg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingen og finansieringen av E6 på strekningen Kolomoen – Moelv er omtalt i Prop. 131 S (2015-2016) fremmet av Høyre-FrP-regjeringen, Innst. 396 S (2015-2016) og ble vedtatt i Stortinget den 14. juni 2016. Bomstasjonen på E6 Jønsberg er en av totalt fire bomstasjoner på strekningen E6 Kolomoen – Moelv.
Bompengeselskapet Vegfinans AS er avhengig av den lokalt vedtatte bompengeinnkreving for å kunne betjene sine låneforpliktelser for utbyggingen av vegprosjektet. Det er derfor ikke aktuelt å verken halvere taksten i bomstasjonen på E6 Jønsberg, eller fjerne bomstasjonen, før bompengeprosjektet er nedbetalt.
Bompengeselskapet mottar tilskudd fra staten som bevilges årlig, for å dekke inn reduserte bompengeinntekter på grunn av midlertidig stans i innkreving i bomstasjonene på sideveiene fv. 84 ved Snarud og fv. 84 ved Bergshøgda.