Kari-Anne Jønnes (H): Kan statsråden forsikre at den nye omregningstabellen for IB elever gjenspeiler IB elevenes faktiske kunnskapsnivå?
Begrunnelse
Jeg registrerer at kunnskapsdepartementet mottatt over 500 høringssvar til den seneste høringen om Forskrift om opptak til høyere utdanning. De fleste av disse svarene uttrykker en sterk bekymring for IB programmets fremtid i Norge. Vi får samme signaler fra de skoler som tilbyr IB og som er urolige over IB sin fremtid ved norske skoler.
Elever som går International Baccalaureate har, i forhold til sine venner som går studiespesialiserende utdanningsløp, erfart å få sine karakterer devaluert et flertall ganger siden 2008. Allerede i dag stryker mellom 20 og 25 % av IB elevene som går IB på offentlig norsk skole eksamen og oppnår altså ikke generell studiekompetanse til tross for de strenge inntakskrav som gjelder på IB. Andelen IB elever som hvert år melder seg opp til ny IB eksamen utgjør cirka 25 % av elevmassen. Her er det sterke signaler på at noe ikke er riktig.
I den nye omregningstabellen fra 2025 vil IB elevene oppleve en kraftig devaluering av sine karakterer og tabellen er dessuten konstruert for å slå ekstra hardt mot de svakeste elevene. HK-dir har i denne prosessen valgt å se bort fra nasjonal statistikk om inntakspoeng, gjennomføring og forventningsindikatorer for norske IB elever. Dette er empirisk data som ville gi et nyansert bilde av IB elevenes kunnskapsnivå i forhold til medelever ved andre utdanningsprogram.